Annons

Rekordmånga campare 2017 och trenden fortsätter växa

zoom En av årets starkaste campingtrender är att husbilsboendet fortsätter att öka. Foto: CSR
En av årets starkaste campingtrender är att husbilsboendet fortsätter att öka. Foto: CSR
NYHETER. Sveriges campingplatser gick för högtryck under 2017. Statistik från SCB och Tillväxtverket visar på rekordmånga gästnätter: ”Trots regnig sommar i fjol slog vi nytt rekord”, säger Svensk Campings Peter Jansson.
Annons

Campingplatserna behåller positionen som Sveriges största semesterboende under sommarsäsongen juni till augusti, med 43 procent av alla gästnätter. Och den gångna säsongen bjöd på nya rekordsiffror.

– Svensk camping har haft en stabil utveckling under tio år. Det beror på att det blivit en livsstil för många människor. Trots den regniga sommaren förra året ökade vi med 130 000 gästnätter till nära 15,8 miljoner – det är nytt rekord, säger Peter Jansson, tillförordnad vd på SCR Svensk Camping.

Bakgrunden till de svarta siffrorna beror även på att campingplatserna utvecklats, många har investerat i nya serviceanläggningar och poolområden.

Peter Jansson ser positivt även på campingåret 2018, redan nu till helgen läggs grunden.

– Jag är övertygad om att den positiva trenden fortsätter. Vår målsättning är att passera 16 miljonersvallen. Och det verkar börja bra, den kommande långhelgen väntas bjuda på strålande väder och det kan ge campingplatserna en bra start på säsongen.

Till årets stora trender hör husbilar och satsningar på att aktivera gästerna, fortsätter han.

– Husbilsboendet fortsätter att öka, nu uppgår det till 11 procent av det totala boendet.

En annan stark trend är att fler anläggningar satsar på aktiviteter, som cykling, sportfiske och vattensporter.

SCR Svensk Camping har stora planer, visionen är att Sverige ska bli Europas bästa campingland.

– Det handlar om att locka fler svenskar och inte minst internationella gäster. Och det ska vi göra genom att visa på anläggningarnas höga kvalitet, via sociala medier och vårt tv-program Gone camping. Vi är redan på väg, när det gäller Danmark, Norge, Nederländerna och Tyskland ökade branschen sin marknadsandel bland kommersiella boenden med tre procentenheter år 2017 – till 53 procent av gästnätterna.