Annons

De kammade hem högsta vinst i Musteri-SM

zoom
"Must är en stor värld av alkoholfria dryckesalternativ odlat och producerat precis framför oss", säger Mikael Adolfsson från Kiviks Musteri. Foto: Kiviks Musteri
NYHETER. Musten flyttar fram positionerna när den alkoholfria trenden växer. ”Vi ser en stor potential i denna trend”, säger Mikael Adolfsson Svenska Mästaren i must, Kiviks Musteri.
Annons

När Sveriges bästa äppelmust utsågs i Must-SM var det Kiviks Musteri som kunde glädjas åt den högsta platsen på prispallen.

 Grattis till förstaplaceringen, andra året i dar. Hur känns det?

– Det känns fantastiskt. Att även i år vinna Must-SM och inte bara i en kategori är en underbar bekräftelse för alla hos oss som jobbar med att ta fram våra muster.

Ni vann med er mousserande ekologiska äppelmust, varför förtjänade just den en förstaplacering?

– Jag tror den vann för att den är en fröjdig och yppigt äpplig must som precis som juryn utrycker det, ”klarar både slott och koja”. Dessutom är det en utmaning att, tillsammans med de odlingsansvariga och våra mustpressare, få till rätt tajming så att mognadsgraden på de smakrika och aromatiska äppelsorter vi använder till denna must blir optimal med precis rätt balans mellan syra och sötma.

Varför förtjänar musten en större roll i mat- och dryckes-Sverige?

– Must är en fantastisk lokalproducerad dryck med ett stort smakspektra. Du kan hitta allt från söta muster med knäckiga kolatoner via de mer traditionella ”äppliga” musterna med varierande syra och sötma till muster med riktigt frisk och stram syra och även en hel del sträva tanniner. Must är helt enkelt en stor värld av alkoholfria dryckesalternativ odlat och producerat precis framför oss.

Det blir allt mer populärt med alkoholfria alternativ, vilka möjligheter ser ni som musteri i den växande trenden?

– Vi ser givetvis en stor potential i denna trend, inte bara för oss utan för alla musterier i Sverige. Fler musterier ger ökad mångfald och ytterligare smakkombinationer som lockar fler konsumenter att prova must. Den stora utmaningen blir att få fram lite torrare muster med lägre sötma och frisk samt balanserad syra för att ännu bättre passa till mat.

Vad betyder vinsten för er som varumärke och företag?…kan den påverka affärerna?

– Att premieras på detta sätt stärker givetvis vårt varumärke och oss som företag. Det är som att alla som arbetar hos oss får sig en energigivande klapp på axeln och sträcker lite extra på sig.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...