Annons

Debaser i nytt samarbete – tar fram klimatsmarta menyer 

zoom Annelie Telford, vd för Debaser, som lanserar klimatsmarta menyer.  Foto: Eva Edsjö
Annelie Telford, vd för Debaser, som lanserar klimatsmarta menyer. Foto: Eva Edsjö
NYHETER.  Debaser är sedan länge engagerade i miljöfrågor. Nu tar koncernen nästa steg och inför återöppnandet av restaurangerna lanseras nya menyer där koldioxidutsläppet för vardera rätt redovisas.  
Annons

Debaser producerade sina egna ekologiska viner redan 2006. Och för tre år sedan KRAV-certifierades restaurangerna. Men att vara snäll mot miljön räcker inte, menar Annelie Telford, vd för Debaser.

– För att få ner klimatavtrycket behöver koldioxidutsläppet minska. Nu utbildar vi vår personal i klimatfrågan och lanserar nya menyer, som informerar våra gäster om vilka klimatavtryck olika maträtter ger.

Det mesta på menyerna är från växtriket och havet men för den som ändå vill äta kött finns ett fåtal rätter att välja mellan. De utsläppstunga röda kötträtterna blir fem kronor dyrare – pengar som kommer skickas vidare till vatten och klimatprojektet Solvatten som Debaser har jobbat med tidigare.

– På så sätt kommer alla våra gäster att klimatkompensera för sina val, även om de inte är så insatta i klimatfrågan.

Förutom klimatkompensationen vill Annelie Telford att Debaser ska vara med och sprida kunskap kring klimatfrågan, och att de som besöker restaurangerna går därifrån med lite mer kunskap kring hur utsläppen kan minska.

– Vi hoppas förstås också att fler restauranger vill vara med och driva den här viktiga frågan, fortsätter Annelie Telford.

Debasers nya klimatsmarta menyer har tagits fram i samarbete med Klimato, ett företag som hjälper andra företag att spåra och få ner sina koldioxidutsläpp. Först ut att få en ny klimat-meny är Calexico, som återöppnar den 14 april. En dryg vecka senare, den 23 april, öppnar Debaser Pontonen.

Koncernens övriga verksamheter fortsätter att hålla stängt på grund av pandemin.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...