Annons

”Det kommer att ta tid att läka besöksnäringen”

zoom – Smittspridningskurvor har kastat oss mellan hopp och förtvivlan, säger Anna Lindström på Destination Uppsala. FOTO: COLOURBOX/Pressbild
– Smittspridningskurvor har kastat oss mellan hopp och förtvivlan, säger Anna Lindström på Destination Uppsala. FOTO: COLOURBOX/Pressbild
NYHETER. Året som skulle ha varit ett rekordår blev istället ett omsättningstapp på omkring halv miljard kronor. Men när kongresser och evenemang ställdes in riktade Destination Uppsala fokus på research och att stödja arrangörer och besöksnäringen i omställningen för att ge de bästa förutsättningarna för återhämtning. Stärkta av lärdomar av pandemins effekter ser man fram mot tillställningar där deltagare kan få ut mer värde än tidigare.
Annons

Destination Uppsalas årsrapport visar pandemins effekter svart på vitt. 2020 som räknades bli ett rekordår med större och längre möten samt 21 procent fler idrottsevenemang än 2019, blev istället en förlust på en halv miljard kronor. I stormens öga flyttades evenemangen fram, för att succesivt övergå till helt digitala lösningar. Att stötta arrangörerna på ett helt nytt sätt innebar utmaningar.

– Det har varit en extremt intensiv period för oss alla när smittspridningskurvor kastat oss mellan hopp och förtvivlan. Vi har hjälpt arrangörer att flytta fram och ställa om arrangemang, snarare än att ställa in. Och vi har jobbat för bästa förutsättningar möjliga hos vårt förenings- och näringsliv som har det riktigt tufft i en ny oviss vardag, säger Anna Lindström, chef för möten och evenemang på Destination Uppsala.

Men trots omställningar finns det hos kongress- och evenemangsarrangörerna en tydlig önskan om att återgå till det vanliga; att få mötas igen och att få uppträda och spela inför publik. Destination Uppsalas uppdaterade försäljnings- och stödmaterial ska hjälpa arrangörerna att hitta möjligheter att genomföra smittsäkra och hållbara event i det nya normala.

– För oss handlar det inte bara om att titta på här och nu, vi måste upprätthålla arbetet flera år framåt och se till att det vi gör nu får resultat senare. Många av oss kastades in i en digital värld över en natt och självklart ska vi ta med oss det som fungerat väl. Vi ska också minnas vad vi saknat under en tid av distansering och digitala forum. Så när vi kommer tillbaka ser det kanske inte exakt likadant ut som tidigare, säger Anna Lindström.

– Jag tror att man kommer att överväga vilka möten man vill delta i. Vi kommer säkert ställa högre krav på innehållet och efterfråga mer ytor för dialog, interaktion och möjligheten till de oväntade, spontana mötena mellan människor. Jag hoppas personligen att man sätter igång arrangemang digitalt före kongressen, där deltagare kan identifiera intressanta ämnen och personer, och sedan göra en fysisk förflyttning för att få intensivare dialoger på plats.

Anna Lindström ser att den hybrida utvecklingen av möten och arrangemang ger mervärde för deltagare, men tekniken kommer att ställa höga krav på arrangörer, anläggningar och arenor. För att hjälpa dem på vägen finns bra stöd via PCOer och eventbolag.

Destination Uppsala har också utvecklat ett initialt stöd för arrangörer för att de ska våga, vilja och kunna genomföra möten och evenemang även i framtiden. Anna Lindström ser positivt på åren framöver, även om man ännu inte vet hur länge det kommer att finnas restriktioner att ta hänsyn till.

– Vi har mätt och tittat på prognoser framåt och vi ser fortsatt tillväxt av idrottsevenemang och kongresser i Uppsala. Det kommer att ta tid att läka besöksnäringen och allt kommer inte att vara på plats under 2021. Men redan 2022 hoppas jag att det kommer att se ganska normalt ut.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...