Annons

Dining Week ska locka fler att äta på restaurang

zoom Jessica Holmgren på River Restaurant. Foto: Pressbild/Dining Week
Jessica Holmgren på River Restaurant. Foto: Pressbild/Dining Week
NYHETER. Den danska restaurangfestivalen har landat i Sverige. River Restaurant i Göteborg är en av restaurangerna som hoppas kunna locka fler gäster med konceptet.
Annons

Just nu pågår restaurangfestivalen Dining Week i Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö för första gången. Konceptet kommer från Danmark och startade 2011 och går ut på att medverkande restauranger serverar en fast meny till ett förmånligt pris för att locka fler att äta ute.

– Vi ser att det finns en stor potential för Dining Week i Sverige och att det inte riktigt finns liknande koncept här så det var dags nu, säger Christer Odden som är vd för Dining Week Sweden.

Bra tänkt med tidsperioden

Dining Week startade under finanskrisen 2011 för att hjälpa danska restaurangägare att locka fler kunder. Målet var att få danskarna att äta ute och öka gästnärvaron under sportlovsveckan som var den lugnaste veckan på året för restaurangbranschen. I Sverige pågår den i tio dagar under vecka 44, från den 27 oktober till och med den 5 november.

Ett fyrtiotal restauranger deltar i Sverige och en av dem är River Restaurant i Göteborg.

– Det är ett kul initiativ och bra tänkt med tidsperioden, nu har de flesta restauranger det väldigt lugnt, säger Jessica Holmgren, krögare på River Restaurant.

Roligt att möta nya gäster

River Restaurant har valt att servera en femrätters hummermeny till gästerna.

– I vanliga fall tar vi 725 kronor för en femrättersmeny, men inom Dining Week-konceptet kostar den 595 kronor så det är ett riktigt bra pris.

Jessica Holmgren hoppas kunna locka nya gäster till restaurangen genom konceptet.

– Vi är med på lite sådana här liknande saker och då är det alltid några nya gäster som upptäcker oss och som sedan kommer tillbaka så vi hoppas på det nu också. Det är roligt att möta gäster som inte varit här förut.

Ser positivt på framtiden

Det är ingen hemlighet att det är tuffa tider för krögarna just nu, men Jessica Holmgren ser positivt på framtiden.

– Nu har vi vår bästa period framför oss med julborden, men vi ser att det är lite lugnare över lag – framför allt på vardagarna. Vi har både privat- och företagskunder vilket är gynnsamt och vi ser inte att företagen har dragit i bromsen än, säger hon och tillägger:

– Vi drabbades väldigt hårt av coronan, men det klarade vi så vi ser positivt på framtiden. Det är bara att hoppas på sänkt ränta och att inflationen minskar.

Som svar på frågan om de kommer att vara med på Dining Week nästa år svarar hon:

– Vi kommer att utvärdera det här och om det blir bra så kommer vi att fortsätta. Det är som sagt en väldigt bra vecka att ha det på.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...