Annons

En investering för både ekonomin och varumärket

zoom Linus och Matilda Nilsson
Linus och Matilda Nilsson
NYHETER. Stora delar av Kungsbygget Äventyrspark på Hallandsåsen drivs numera av solceller.
Annons

Den första solcells-installationen i parken gjordes 2016 och den andra stod klar 2021. Den första installationen skulle räknas hem på tolv år, enligt kalkylen, den andra på cirka tio år.

– Nu har ju elpriserna ökat drastiskt, då ser kalkylen helt annorlunda ut. Det är klart att elpriset är helt avgörande hur snabbt man kan få tillbaka investeringen, säger Linus Nilsson, som äger och driver parken tillsammans med sin hustru Matilda.

Stärker varumärket

Med energin från solcellerna driver Kungsbygget bland annat liften till sommarrodeln, restaurangen och laddstolparna till gästernas elbilar. Ibland, när det är fint väder som det var i somras, genererar solcellerna mer el än de behöver. Överskottet kan då säljas vidare och ge inkomst. Men det händer också att det blir tvärtom och då får de i stället köpa in den el som saknas.

Att satsa på solceller är också en del av Kungsbyggets hållbarhetsstrategi och stärker även varumärket, menar Linus. Bland annat satsar de också på svensk och närproducerad mat i restaurangen, och i parken åker personalen runt i elbilar.

– Miljö- och hållbarhetstänket finns med oss automatiskt hela tiden. Det är så vi jobbar, säger han.

Jämfört med 2019, innan pandemin, ökade omsättningen i parken sommaren 2022 med 20 procent. Det var också första sommaren med de nya solcellerna.

Vad har ni för förväntningar på sommaren 2023?

– Vi är försiktigt optimistiska och kommer inte att förvänta oss några underverk. Vi kommer att hålla igen på kostnadssidan, utan att för den sakens skull tappa intäkter. Samtidigt får vi invänta och se hur vinter och vår ser ut, och hur hushållen agerar med tanke på världsläget med mera. Annars kommer vi att köra på som vanligt.

Ska ni installera fler solceller?

– Ja det ska vi. Så fort vi ser möjligheter kommer vi att ta den, säger Linus Nilsson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...