Annons

”Ett lite oväntat samarbete”

zoom Glenn Lundkvist på 7-Eleven och krögaren Niklas Ekstedt i nytt samarbete. Foto: 7-Eleven
Glenn Lundkvist på 7-Eleven och krögaren Niklas Ekstedt i nytt samarbete. Foto: 7-Eleven
NYHETER. Krögare hittar många kreativa lösningar för att kompensera för förlorade intäkter i coronakrisen. En av dem är stjärnkocken Niklas Ekstedt, vars mat du nu kan köpa för under 100-lappen på 7-Eleven på Humlegårdsgatan i Stockholm.
Annons

Nya kreativa samarbeten uppstår i coronavirusets spår. I Stockholm har krögaren Niklas Ekstedt, som driver tre restauranger på Östermalm, gjort gemensam sak med en närliggande 7-Eleven-butik som numera erbjuder Ekstedts viltköttbullar för 95 kronor.

– Det började med att jag i förra veckan la upp frågan på Facebook om någon hade en idé vad man kan göra när mina kockar har mindre att göra om dagarna. 7-Eleven svarade på en gång. Jag tyckte det lät som en rolig grej, det är ju ett lite oväntat samarbete, berättar Niklas Ekstedt

Sagt och gjort, försäljningen drog igång redan i måndags och reaktionerna har varit genomgående positiva, enligt Niklas Ekstedt. Köttbullarna säljer slut varje dag och restaurangen hinner inte leverera fler – de är ju trots allt handrullade.

– Det är kul att 7-Elevens kunder kanske kommer hem med köttbullar från oss istället för en wrap och vi kan dessutom ge våra stammisar möjlighet till riktigt god mat, trots situationen vi befinner oss i.

Någon uppskalning av projektet kommer det dessvärre inte bli, tror Niklas Ekstedt. Främst handlar det om att ge kockarna något att göra.

– Vi är ju ingen livsmedelsproducent i sådan bemärkelse och det här går ju att göra i och med att vi befinner oss bara över gatan. Jag kan inte köpa in särskild utrustning som i annat fall skulle behövas. Men nu får kockarna några timmar i köket om förmiddagarna och vi visar för dem att vi försöker kämpa och inte kommer lägga oss ner och dö, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...