Annons

Eva Östling: ”Momsförslaget slår mot jobben och integrationen”

zoom Moderaternas momsförslag kan skada branschen, menar Eva Östling.
Moderaternas momsförslag kan skada branschen, menar Eva Östling.
NYHETER. Moderaterna vill höja hotell- och restaurangmomsen från 12 till 13 procent. ”Fel väg att gå – slår mot både jobb och integration” säger Visitas vd Eva Östling.
Annons

Enligt Dagens Industri vill Moderaterna i sin kommande skuggbudget höja hotell- och restaurangmomsen från 12 till 13 procent. Blir förslaget verklighet kan det drabba en näring som bidrar till att lösa delar av dagens integrationsproblem.

”Helt fel väg att gå”

Visitas vd Eva Östling varnar för ännu en ”dubbelstöt” mot besöksnäringen.

– Arbetsgivaravgiften för unga tredubblades under föregående år, och Moderaternas förslag innebär att besöksnäringen än en gång hotas av ökade kostnader, säger Eva Östling och fortsätter:

– Det vore helt fel väg att gå då det riktar ett slag mot integrationsmotorn i Sverige. Istället behöver företagens förutsättningar förbättras och kostnaderna för att anställa sänkas. Då skulle än fler unga och utrikes födda kunna få chansen att ta sig in på arbetsmarknaden, säger Eva Östling.

Besöksnäringen är den snabbast växande basnäringen i Sverige och sysselsätter hundratusentals människor, inte minst unga och människor födda utomlands. Över 37 procent av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är födda utomlands och dessutom är drygt 30 procent under 25 år.

Ledande inom integration

Besöksnäringens betydelse för integrationen bekräftas i en ny rapport från HUI Research:

– Besöksnäringen är Sveriges integrationsmotor. Företag inom hotell och restaurangnäringen är mer benägna att anställa arbetslösa invandrare än företag i andra branscher. Av alla arbetslösa som anställdes i besöksnäringen under den studerade tidsperioden var cirka 20 procent icke-västerländska invandrare. Det är en väsentligt högre andel än de flesta andra branscher, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och en av författarna till rapporten.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...