Annons

”Evenemangen skapar engagemang och tillväxt”

zoom Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare. Foto: Pressbild
Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare. Foto: Pressbild
NYHETER. Evenemangsnäringen har en större betydelse för samhällsekonomin än vad som tidigare visats. Det klargör en ny rapport från Stockholms Handelskammare – som också uppmanar politikerna att vara lyhörda för behovet av fortsatt stöd även när samhället öppnar upp och ekonomin sakta förbättras.
Annons

– Den övergripande poängen med rapporten är att evenemangsnäringen har en större betydelse än man på sätt och vis noterat tidigare. Det är en viktig gren i samhällsekonomin, och när branschen gått dåligt har det påverkat hela dess ekosystem. Vi har därför tagit fram siffror som ger en bättre grund för viktiga samtal om vad näringen behöver, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Rapporten är den första i sitt slag som visar evenemangsnäringens totala bidrag till jobb och ekonomi i hela Sverige. Enligt analysen sysselsätter evenemangsnäringen totalt 123 000 människor över hela landet och bidrar med 84 miljarder kronor till ekonomin. Här nämns Idrottsevenemang, konserter, festivaler, kongresser, mässor och konferenser, alltsammans arrangemang som i stor uträckning ställts in under pandemin.

Viktig del i ekonomins ekosystem

En slutsats som Stockholms Handelskammare drar är att inställda evenemang under pandemin även påverkat andra branscher, det som i rapporten kallas ekosystemet. Det gäller i synnerhet hotell och restauranger, men evenemangen har också inverkan på branscher utanför besöksnäringen, där detaljhandeln och transportsektorn är ett par av de tydligaste exemplen.

Vidare lyfter rapporten fram evenemangens betydelse för många regioner i landet, även om det är i städerna som branschen sysselsätter flest personer.

– Evenemangsnäringen är på många sätt en del av stadens aktivitet och dess puls. Men det bör nämnas att det inte bara handlar om städerna, utan att det skapar engagemang och tillväxt i alla delar av Sverige. För en enskild ort kan ett enda evenemang vara minst lika viktigt som många i en stad, säger Stefan Westerberg.

Återhämtningen tar tid

Nu lättas restriktionerna och det finns goda möjligheter till en återstart för arrangörerna framöver. Ska vi då räkna med bättre tider för evenemangsnäringen? Ja, men det kan ta tid, menar Stefan Westerberg.

– Även om samhällsekonomin har förbättrats, och även om det ser bättre ut även för besöksnäringen, gäller det att ta höjd för att branschen inte kommer upp på normala nivåer på ett tag, säger han.

Behov av stödåtgärder

Han menar att det kan finnas behov av stödåtgärder även fortsättningsvis.

– Företagen är i en återhämtningsfas, och i den mån det går behöver man ta bort onödiga utgifter och förlänga tiden för skatteåterbetalningar, som kan vara en hämmande faktor i återhämtningen.

Stefan Westerberg menar också att det vid en så kallad återstart blir ett utmärkt tillfälle att satsa på branschen efter pandemin.

– Den här branschen har stor potential att ta marknadsandelar, säger han.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här.