Annons

Färsk undersökning pekar på långsam återhämtning

zoom Sanja Vujicic, WSP:s expert inom hållbar turism och besöksnäring, tror att vi kommer se en långsam återhämtning för besöksnäringen. Foto: WSP
Sanja Vujicic, WSP:s expert inom hållbar turism och besöksnäring, tror att vi kommer se en långsam återhämtning för besöksnäringen. Foto: WSP
NYHETER. Nya semestervanor bäddar för ännu en tuff sommar för besöksnäringen, och därmed en långsam återhämtning. Sanja Vujicic, WSP:s expert inom hållbar turism och besöksnäring, menar att det kommer att krävas mer stöd från staten.
Annons

Den som hoppas på en snabb återgång till normalläge med samma beläggningsnivå och bokningsläge på hotell, campingar och restauranger som innan pandemin kan behöva dämpa sin optimism.

En ny undersökning från analys- och teknikkonsultföretaget WSP där människor tillfrågats om de förändrat sina resvanor visar nämligen på nya beteenden som kommer att påverka besöksnäringen på kort och lång sikt.

– Och här handlar det inte bara om nya semestervanor som bidrar till en långsam återhämtning. Affärsresandet har formats om i grunden, säger Sanja Vujicic, WSP:s expert inom hållbar turism och besöksnäring.

Tufft läge för campingar och hotell

Undersökningen visar att trender som hemester, friluftsliv och att resa med bil förstärkts genom pandemin. 80 procent av respondenterna svarade att de kommer semestra i närheten där de bor eller i en annan del av Sverige i år. De flesta planerar att bo hemma, i eget eller hyrt semesterboende samt hos släkt och vänner – vilket inte bäddar för högtryck på hotell och campingar.

WSP:s statistik pekar också på en mycket långsam återhämtning för både transportföretag och hotell. Uteblivna internationella gäster är en avgörande faktor. Sanja Vujicic menar att de utländska turisterna inte har Sverige längst upp på prioriteringslistan när resandet tar fart igen.

– Sverige har visserligen alltid haft fler inhemska gäster än utländska, men problemet är att de utländska gästerna spenderar mer pengar under sina besök. Lägger vi till att ”Svenssons” väljer bort hotell och camping innebär det ännu mer bortfall av intäkter, säger hon.

Hur bör företagen nischa sig för att locka besökare framåt?

– Jag har pratat i minst tio år om att företagen borde rikta in sig på de gäster som har specialintressen, exempelvis cykling och skidåkning. Dessa gäster är väldigt köpkraftiga och har även under pandemin hittat vägar för att utöva sina intressen, säger Sanja Vujicic och fortsätter:

– Sedan tror jag att besöksnäringen måste jobba mer över kommun- och länsgränserna, utifrån destinationsperspektivet. Här måste det till ännu bättre samarbete mellan offentliga

och privata aktörer. Vi ser ett bra exempel från Göteborg & Co som nu börjat samarbeta med Mastercard bland andra, genom en utvecklad destinationsplattform som kan ge besöksnäringsföretagen i regionen viktiga data om resenärernas beteenden.

Sanja Vujicics bedömning är att regeringen kommer att behöva stötta besöksnäringen under en lång tid framöver, eftersom återhämtningen väntas ta tid.

– Dels handlar det om direkta ekonomiska stöd till företagen. Här hade det varit önskvärt om dessa kan betalas ut på ett skyndsamt sätt. Det andra som behövs är ett bättre främjararbete. Besöksnäringen måste befästas som en viktig del i svenskt näringsliv. Alternativet är ännu fler arbetslösa och hotell som gapar tomma, konstaterar hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...