Annons

Fartygsavgift hotar Stockholms kryssningsturism

zoom De höjda avgifterna kan betyda att fartygen väljer andra hamnar istället för Stockholm.<br />
<br />
 Foto: Stockholms Hamnar
De höjda avgifterna kan betyda att fartygen väljer andra hamnar istället för Stockholm.

Foto: Stockholms Hamnar
NYHETER. Hela 600 000 kryssningsturister lockades till Stockholm i år. Men tillströmningen riskerar att minska när hamnavgiften höjs och kryssningsrabatterna skrotas:
– Detta kan betyda att fartygen väljer Köpenhamn istället och vi förlorar hotellnätter, säger Scandic Haymarkets hotelldirektör.
Annons

Aldrig förr har Stockholm haft så många kryssningsturister som 2017. Totalt lockades 600 000 till huvudstaden vilket gav rejält klirr i kassan för besöksnäringen – turisterna beräknas ha spenderat över en halv miljard kronor på boende, restauranger och nöjen.

Men nu kan den positiva kryssningstrenden vända. Från årsskiftet planerar Sjöfartsverket att införa en ny avgift som gör det dyrt för fartygen att lägga till i stadens hamnar, vilket kan slå mot företag som livnär sig på turism.

– Avgifterna kan påverka besöksnäringen negativt. Kryssningsfartygen bidrar med mycket pengar in och nu är det som att staten jagar iväg dem från Stockholm, säger Ann-Katrin Åslund (L), ledamot i Stockholms Hamnar.

Den viktiga rabatten skrotas

Kryssningsfartyg som gör så kallade turn around-anlöp, vilket innebär att kryssningen börjar eller avslutas i Stockholm, är särskilt viktiga för hotell och restauranger. De kryssningarna har hittills haft en rabatt – för att locka fartygen att utgå och avslutas i Stockholm, – som även den nu ska tas bort.

Lars Sandberg, hotelldirektör på Haymarket by Scandic, som ligger i centrala Stockholm, tror att de slopade rabatterna kan slå hårt mot både hotell och restauranger.

– En av anledningarna till att man ger rabatt på turn around-kryssningar är att kryssningsturisterna är shoppingglada och spenderar pengar på både hotell och restauranger. Om den tas bort är det allvarligt, då kanske fartygen väljer att lägga till i Köpenhamn istället och då får vi färre sålda rum, säger Lars Sandberg.

Förlorade hotellnätter

Skulle turn around-turerna förläggas i någon annan hamn runt Östersjön eller i Köpenhamn, skulle det innebära tv-tre förlorade hotellnätter per gäst och tur.

– För det mesta rör det sig om gruppresor så det är en stor apparat för oss, ofta 300 amerikaner med 500 väskor som flyger in för att åka med kryssningsfartygen från Stockholm. Väljer de hellre att lägga till i Köpenhamn så förlägger researrangörerna resorna dit i stället och vi förlorar hotellnätter. Rabatterna är ju ett sätt för Stockholm att konkurrera, försvinner de så blir det mindre attraktivt att ha turn around-turer härifrån, säger Lars Sandberg.

Bakgrunden till den nya avgiftsmodellen är att säkerställa Sjöfartsverkets ekonomi. Och den lösningen är Ann-Katrin Åslund på Stockholms Hamnar kritisk till.

– Vi tycker att det är fel att Sjöfartsverkets dåliga ekonomi ska finansieras på det här sättet, säger hon.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...