Annons

Förändringens vindar blåser på Hamburger Börs

zoom Nya bistron på Hamburger Börs. Stina Hansson, biljettchef på Hamburger Börs.
Nya bistron på Hamburger Börs. Stina Hansson, biljettchef på Hamburger Börs.
NYHETER. Anrika Hamburger Börs, som legat på samma adress sedan mitten av 1700-talet, byter skepnad för att kunna ta plats som Stockholms nya cityarena.
Annons

Hamburger Börs är för många förknippat med det klassiska dinner show-konceptet, men idag håller arenan på att utvecklas till något mer än så. Just nu genomförs den största förändringen sedan dagens ägare Moment Group tog över 2010.

På Jacobsgatan i Stockholm har många svenska och även internationella artister gästspelat genom åren, vilket har satt sina spår i samtliga delar av verksamheten, konstaterar Stina Hansson, biljettchef på Hamburger Börs.

Stockholms nya cityarena

– Det har varit samma inredning under väldigt lång tid. I taket hängde det sladdar i lager på lager som blivit kvar efter gamla föreställningar, det var verkligen nödvändigt med en renovering, säger hon.

Den uttalade målsättningen för nyrenoverade Hamburger Börs är att ta plats som Stockholms nya cityarena och göra den legendariska showscenen aktuell för nya generationer. För att påbörja den resan har stora investeringar i scentekniken genomförts med syftet att kunna erbjuda fler typer av evenemang, konserter, nattklubbar och mer därtill.

Det innebär en rätt stor förändring i den klassiska inriktningen för Hamburger Börs?

– Ja, vi försöker få fler produktionsbolag att boka nya typer av grejer hos oss. Vi vill såklart fortsätta med dinner show-konceptet, men även bredda oss så att vi kan nå en yngre publik.

Utöver förbättringarna kring scenen så har ett helt nytt golv lagts in i hela arenan, och ovanvåningen har byggts om till bistro. Under Hamburger Börs paradgren, dinner show-föreställningarna, erbjuds numera en större valfrihet för gästerna till skillnad från tidigare när alla anlände samtidigt klockan 17.

– Då blev det ju en ganska lång väntan fram till föreställningen som började vid 21. Nu kan gästerna istället välja på att komma hit vid 18 för en trerätters i bistron, eller vid 19 för shared dining och vissa köper bara chark och champagne och kommer först vid 20. Det gör att flödet för oss som jobbar här har blivit mycket bättre, säger Stina Hansson.

Ökade öppettider

Hon tillägger att småningom är planen att även börja med lunchföreställningar, liknande Kulturhusets Stadsteaterns Soppteater.

– Vi tänker oss att man kan komma hit och se någon känd artist över lunchen, vi kommer nog inte ha soppa utan något annat, men man kommer hit vid klockan 12 och går vidare vid 13. Det är ett sätt för oss att skapa nya sätt att kunna hålla öppet under hela veckan.

Hur tänker ni kring bevarandet av Hamburger Börs själ genom alla förändringar, inte minst för de gäster runt om i landet som köper busspaket till era föreställningar?

– Vi vill absolut inte ta bort allt det gamla, men vi vill ju också att det ska bli nytt och inte kännas mossigt. Det behöver vi för att locka nya producenter till oss, som kanske inte tänker på att här finns faktiskt en arena mitt i centrala Stockholm som tar in 1400 personer, säger Stina Hansson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...