Annons

Förre vd:n köper Tomteland – ”Jag har längtat hem”

zoom Sagolandet Tomteland ska växa med nya ägare. Antalet aktiviteter i parken ska fördubblas till sommaren 2018. Foto: Tomteland
Sagolandet Tomteland ska växa med nya ägare. Antalet aktiviteter i parken ska fördubblas till sommaren 2018. Foto: Tomteland
NYHETER. Grönklittsgruppen säljer temaparkanläggningen Sagolandet Tomteland till dess förre vd, som vill fördubbla antalet aktiviteter till nästa sommar.
Annons

Grönklittsgruppen köpte Sagolandet Tomteland i Mora 2008. Nu säljer man temaparkanläggningen, som omsätter runt 13 miljoner kronor, till dess förre vd Camilla Collet och hennes man Tommy.

– Det känns fantastiskt, jag har längtat hem, så känner även min man som har arbetat vid min sida när jag drev parken. Våra barn, som nu är vuxna har mer eller mindre vuxit upp där.

Camilla Collett började som konceptutvecklare på Sagolandet 1995, och har byggt upp hela Tomtelands koncept. Under 15 år drev hon parken som chef och vd. 2010 slutade hon för att starta egen verksamhet inom besöksnäringen.

När Grönklittsgruppen, efter att ha drivit parken i sex år, ville sälja gick frågan till henne och hennes man, och svaret var ett tveklöst ja.

– Grönklittsgruppen har gjort ett fantastiskt jobb och det finns en jättefin möjlighet att fortsätta att utveckla innehållet i parken. Det vill vi göra.

Vad ska ni göra?

– Sommaren 2018 ska vi kunna erbjuda en fördubbling av programaktiviteter för våra besökare. Vi har ett halvår på oss och det ska vi hinna, det ligger inom ramarna för vår affärsplan.

Vad för typ av aktiviteter?

– Vi ska fortsätta att driva parken som en teater och investera ännu mer i det med fler sagofigurer, miljöer och mer interaktivitet där våra besökare är involverade i det vi gör i parken.

Vad har ni för besöksmål och omsättningsmål?

– Vi ska öka omsättningen så pass att vi klarar att driva parken och utveckla den vidare, och sköta om den på bästa sätt. Vårt primära mål är att genomföra fördubblingen av programaktiviteter och saker för folk att se och göra.

Det kräver en hel del marknadsföring, hur tänker ni där?

– Marknadsföring är en av våra största poster, vi ska förstås jobba mycket i de digitala kanalerna och i sociala medier, och rörlig bild tror jag är framtidens melodi för alla.

Parken idag 50 000 besökare årligen, hur mycket ska ni växa där?

– Vi hoppas förstås på en ökning, men sedan har vi också trogna besökare som kommer år efter år, vilket tyder på att produkten är rätt, så för oss gäller det att utveckla den och sprida ordet. Nu måste vi bara bevisa oss

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...