Annons

”Förväntar oss inte många internationella gäster”

zoom Icehotels VD, Malin Franck, ser ljust på 2022. Foto: Rebecca Lundh/Icehotel
Icehotels VD, Malin Franck, ser ljust på 2022. Foto: Rebecca Lundh/Icehotel
NYHETER. Icehotel har upprepat fjolårets succé och åter livestreamat säsongens invigning genom sina digitala kanaler. VD, Malin Franck, ser ljust på 2022, trots rekryteringsutmaningar och uteblivna gäster.
Annons

– Många av våra trogna följare fick möjlighet att kliva in och njuta av hotellet oavsett var i världen de befann sig, säger Icehotels VD, Malin Franck, om förra veckans invigningsevent som liksom i fjol streamades live.

Några siffror på antalet besökare har man ännu inte fått, men 2020 deltog nästan 70 000 i hotellets digitala ceremoni. Trots det fortfarande osäkra läget  beträffande den pågående pandemin, är intresset för hotellet stort. Malin Franck tror att man kommer uppnå målen när det gäller antal övernattande gäster och dagsbesökare man satt upp för kommande vinter. Dock reserverar hon sig för att “mycket oförutsägbart ännu kan hända med kort varsel”.

– Vi förväntar oss inte så många internationella gäster den här säsongen heller. Liksom i fjol vet vi att våra utländska agenter inte riktigt har kommit igång ännu. Men roligt är att våra kampanjer som syftar till att nå den svenska marknaden har gett resultat. Samtidigt ser vi att många av de som bor i Sverige men kommer från andra länder passar på att besöka oss, säger Malin Franck.

Trots att man i dagsläget hyser en allmänt ljus framtidstro, kvarstår dock utmaningar till följd av det ännu rätt osäkra dagsläget.

– Att inte veta från den ena dagen till den andra vad som händer gör att jag inte  kan ge tydliga svar på alla frågor. En annan stor utmaning är självklart den som hela branschen brottas med nu och det är svårigheten att rekrytera personal. Och det gäller inte bara på mat-och dryckessidan, utan på alla positioner hos oss, säger Malin Franck.

Några av hotellets nyheter inför 2022 är bland annat ett  samarbete med designduon Bernadotte & Kylberg. För första gången i hotellets historia har material använts som inte är is eller snö, utan blommor och växter som för tankarna till midsommar.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...