Annons

Från flyg till nöjespark och camping

zoom Martin Erkenborn är ny vd för Leksand Resort. Foto: Pressbilder
Martin Erkenborn är ny vd för Leksand Resort. Foto: Pressbilder
NYHETER. ”Vi hade helt slutsålt på Leksands Sommarland i lördags, det gav en ordentlig energikick”, säger Martin Erkenborn, ny vd för Leksand Resort.
Annons

Grattis till nya jobbet! Var det självklart att tacka ja?

Tack så mycket! Ja, det var rätt självklart för att få komma till en så spännande koncern på frammarsch i besöksnäringen, säger Martin Erkenborn, som lämnat rollen som Chief Commercial Officer på flygbolaget BRA för att ta över som ny vd för Leksand Resort.

– Det fanns flera olika anledningar egentligen men efter många år i flyget upplevdes inte klivet så långt till en annan spännande del inom besöksnäringen. Jag har alltid velat jobba mer med upplevelser, restaurang och hotell och på Leksand Resort finns ju alla de delarna, fortsätter han.

Hur upplever du sommaren och dina första veckor på plats?

– Det känns bra! Vad gäller Leksand Sommarland så har ju vädret varit utmanande, men jag möttes av en väldigt fin anläggning. En bredd som jag inte hade kunnat föreställa mig och med otroligt engagerade medarbetare. Så personligen är jag mycket laddad att få jobba med både sommarlandet, hotellet, camping- och stugbyn och inte minst vår restaurangverksamhet på Tegera arena.

Du har ju de senaste 10 åren arbetat för flygbolaget BRA där du fick en ledande roll tidigt. Vad tar du med dig av det in i din nya roll?

– Hela gästupplevelsen är ju en central del av flygresan, från hemmet till destinationen. Inom flyget tummar man inte på flygsäkerheten men effektivitet, planering och optimerade processer är oerhört viktigt för att allt ska flyta. Så det ligger nära till hands för mig att ta med mig det in i min nya roll för att utveckla gästupplevelserna i de olika anläggningarna.

Hur kommer man märka att du tagit över rodret?

– Det kommer nog märkas att jag har skolats in i betydelsen av rutiner, tydliga strukturer och ordning och reda, för att sedan kunna bygga kommersiell utveckling framåt. Oj, vilket tråkigt svar. Men… så är det nog, säger Martin Erkenborn och skrattar.

Det är drygt ett år sedan First Camp-koncernen förvärvade Leksand Resort. Hur vill du utveckla företaget framåt?

– First Camp har ett tiotal campingar runt om i Dalarna och mitt i denna idyll har de nu också inte bara hotell, restauranger och en 5-stjärnig camping och stugby utan även fått ett nöjesfält. Så, en viktig del blir att integrera Leksand Sommarland på ett bra sätt och se till att First Camps alla campinggäster i regionen får en möjlighet att utnyttja sommarlandet, säger han och fortsätter:

– Leksand Sommarland firar 40 år nästa år – det är ju ett stort vatten- och sommarland – men här finns också stora möjligheter att utveckla aktiviteter som inte är lika väderkänsliga och som kan fungera året runt.

Vad ser du mest fram emot under hösten?

– Att få lära känna alla medarbetare såklart, men det känns också spännande att få sätta tänderna i de expansionsplaner vi har. Vi vill skapa fler aktiviteter och attraktioner som passar året runt, och samtidigt bygga nytt så att vi kan välkomna fler gäster, säger han och fortsätter:
– Jag ser också fram emot att lära mig mer av besöksnäringen i branschen. Jag tror mycket på samverkan och hoppas och tror att det inte är för mycket konkurrens utan att vi kan hitta bra sätt att samarbeta för besöksnäringens bästa.

Vilka blir de största utmaningarna som ny vd tror du?

– Det ekonomiska läget i samhället gör såklart att vår position som arbetsgivare blir tuffare. Utöver elpriser och höjda räntor så har det också blivit dyrare att bygga. Så en utmaning är att skapa lönsamhet i de expansionsplaner som ligger på bordet, säger Martin Erkenborn.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...