Annons

Full aktivitet på Lofsdalens nya fjällhotell

zoom Uteservering på hotellet Sanna Knyphausen
Uteservering på hotellet Sanna Knyphausen
NYHETER. En plats de själva ville vara på, familjeaktiviteter och allt de saknade i den svenska fjällvärlden. Med den devisen öppnade det “uppdaterade fjällhotellet” i Lofsdalen.
Annons

Annonsen för det gamla hotellet hittade Kalle Schröder när han själv letade stuga i Härjedalen. Efter att i hela livet tillbringat vintrarna – och även hela säsonger – i Åre och Alperna, sökte han en annan slags upplevelse av fjällvärlden.

– Jag ville bygga ett ställe i samma anda som mina andra två ställen, en kombination av restaurangerna Bleck och Storstugan Hellasgården. Något både genuint och nytt, men som inte kändes ängsligt eller som om att gå på restaurang Riche i fjällen. Lofsdalen är dessutom fantastiskt ur skidåkningsynpunkt, berget har den femte högsta fallhöjden i landet och ligger på solsidan, säger Kalle Schröder som startade hotellet tillsammans med Paul Åsberg och Niklas och Johanna Kleebinder.

Vid sidan av satsning på en restaurang med “ett alpinspirerat, men mindre traditionellt kök”, lägger man stort fokus på aktiviteter utanför skidåkningen –  som skridskobana med kulörta lyktor, skejt och hiphop-klasser för barn, yoga, vinterlöpning med mera.

– Vi vill erbjuda mer kul än bara en klassisk after-ski där barnen sitter med sina iPads medan de vuxna skålar i alkohol. Vi kör också  after-ski, fast med lite mer otippade after-skiband, säger han.

Fjolårets öppning inför jullovet innebar en lång vintersäsong där hotellet i princip var fullt fram till påsk, att dra folk under senvåren och sommaren har däremot varit en större utmaning.

– Pandemin innebar i och för sig att många lärde sig att semestra i Sverige, men i år då det varit den första sommaren utan restriktioner. Många verkar ha åkt utomlands, men det vänder nog tillbaka och generellt satsar man stort på att vidareutveckla den svenska fjällvärlden som sommardestination. Så även i Lofsdalen där man bland annat har man satsat stora EU-summor på att bygga cykelleder, säger Kalle Schröder.

Planen för framtiden är också att fjällhotellet ska bli en året-runt-destination. Genom nischade konferenspaket och temahelger som “Smaker på fjället” och höstlovsaktiviteter vill man locka till annat än traditionell skidåkning.

– Den sista helgen i augusti avslutar vi sommarsäsongen med sensommarfest! Det blir pizzabuffé, rundpingis, badtunna, DJ:s, härligt häng och ett och annat liveband, säger han.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...