Annons

Gammal biograf blev Årets affärskrog

zoom Den gamla premiärbiografen Astoria i Stockholm har blivit brasserie.  Foto: Pressbild
Den gamla premiärbiografen Astoria i Stockholm har blivit brasserie. Foto: Pressbild
NYHETER. Brasserie Astoria öppnade mitt i pandemin och satsar nu på att vidareutvecklas till en ännu attraktivare arbetsplats.
Annons

Brasserie Astoria slog upp portarna i Stockholm i mars och innan jul fick de ta emot priset Årets affärskrog 2021, som delas ut av Dagens Industris magasin DI Weekend.

Vad betyder den utnämningen för er?

– Den betyder mycket, det blir som ett kvitto på att allt stenhårt arbete har lönat sig, att vi har gjort något väldigt bra. Sen är det såklart alltid kul med uppmärksamhet, säger Stefan Gissberg från Frantzén Group.

Han tror att en av anledningarna till att det har gått bra trots att brasseriet öppnade mitt under pandemin, kan vara konceptet med ett brett utbud.

– Vi försöker erbjuda en levande restaurang med massor av energi. Det är så kul att se hur gästerna tar till sig restaurangen och gör det till sin egen, många besöker oss gång på gång.

Under månaderna sedan öppning har Brasserie Astoria redan hunnit göra upp nya planer.

Vill utvecklas som arbetsplats

– Vi jobbar ständigt på att utvecklas. Både för gästerna och våra medarbetare. Vi jobbar på nya idéer och att utveckla det vi redan erbjuder. Astoria sessions som vi precis börjat med är en intimare spelning där vi bjuder in artister vi gillar, skapar väldigt härlig energi. Vi har en hel del andra idéer som vi skissar på.

Internt vill Brasserie Astoria hela tiden utvecklas som arbetsplats. Det menar Stefan Gissberg är särskilt viktigt nu när det är en utmaning att hitta personal.

– Personalen är väldigt viktig del av upplevelsen på Astoria. Som arbetsgivare försöker vi hela tiden att utveckla våra restauranger för att vara attraktiva arbetsplatser.

– Rollen som arbetsgivare utvecklas konstant och man måste vara lyhörd för att behålla den extremt duktiga personalen vi har idag. Som en del i det arbetet utökar vi gruppens HR-avdelning efter årsskiftet, säger Stefan Gissberg.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...