Annons

Ha kul tillsammans – viktigare än julmaten

zoom Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.  Foto: Unsplash
Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita. Foto: Unsplash
NYHETER. Vi frågade Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson om vad han tror att näringen kan vänta sig julen 2023. Till sin hjälp har han en Novusundersökning där drygt 1 000 personer svarat på frågor om julbordet.
Annons

Fritidsgästerna

”2022 sa 23 procent av de tillfrågade att de äter ett julbord på restaurang privat. Men det kan bli tuffare i år och det kommer nog också märkas mer på hotellen än tidigare. Man får räkna med färre och snålare fritidsgäster. Samtidigt ska sägas att man är mindre besparingsbenägen på sällanköps-konsumtion i besöksnäringen och jag tror att julborden förhoppningsvis kan räknas dit.”

Aktiviteterna

”Vi har sett en uppluckring av det traditionella julbordet och nu serveras allt möjligt eftersom man fångat upp att vissa är lite trötta på det gamla och vill variera. Men även om den traditionella julmaten är en nedåtgående trend finns det fortfarande ett stort intresse för att det ska hända någonting, och en förväntan på att arbetsgivaren ska arrangera en julaktivitet.”

Matsvinnet

”Det tror jag är viktigare än någonsin och vi har sett sedan tidigare att det finns ett starkare hållbarhetstänk, och då inte bara när det gäller svinn utan även transporter, uppvärmning och annat. När man märker att allt ökar i pris blir varje kostnad satt under lupp. Det nya ekonomiska klimatet gör att det kommer att utvärderas på ett annat sätt, vilket är bra på lång sikt. Konsumenten kommer ställa högre krav på värde för pengarna och det kommer vässa oss.”

De tuffa signalerna

”Förra året sa 28 procent av de tillfrågade i vår undersökning att de varje år blir bjudna på julbord av sin arbetsgivare och 18 procent att de blir det vissa år. Och om du brukar bjuda på julbord är det en tuff signal mot de anställda att plötsligt inte göra det. Än så länge har många branscher gått bra och det är ingen akut situation för företagen, så de flesta kommer ha julbord även i år,” säger han och fortsätter:

”Samtidigt var det bara 70 procent 2022 som tyckte att julborden är en viktig tradition. Det är visserligen en hög siffra, men den är nedåtgående och sjunker varje år. Vi är ett sekulärt folk till att börja med och blir allt mindre traditionsbundna. Dessutom kan vi inte räkna med något uppdämt konsumtionsbehov hos arbetsgivarna i år, som vi i viss mån kunde göra förra året.”

Julbuffén

”Även här kommer ekonomin spela in när det gäller vad restaurangerna väljer att erbjuda. Inköpspriset på livsmedel har ökat brutalt under lång tid och restaurangerna kommer att ställa om utifrån var prisnivåerna ökat mest. Det ekonomiska läget kommer påverka vad och hur mycket restaurangerna ställer på julbordet. Det finns inte så mycket buffé idag annars, men julen är undantaget och det ger restaurangerna större möjlighet att påverka den sammanlagda kostnaden.”

Bromsa eller gasa?

”En del kommer satsa oavsett läge. Jag tror fortfarande att den viktigaste delen är att hålla koll på sina kostnader, att de ryms inom intäkterna. Det gäller att vara kostnadseffektiv och samtidigt kreativ och konkurrenskraftig genom att skapa olika erbjudanden i form av exempelvis upplevelser och samarbeten med andra aktörer. Att tänka utanför boxen.”

Läs även om hur några aktörer i branschen tänker kring julen 2023 

Du kan läsa en mer omfattande artikel om julen 2023 i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...