Annons

 Hallå där Hedda Spendrup…

zoom Hedda Spendrups bryggeri Omaka öppnar i gamla<br />
 Arkitekthögskolans byggnad i februari 2020. Foto: Pressbild
Hedda Spendrups bryggeri Omaka öppnar i gamla
Arkitekthögskolans byggnad i februari 2020.
Foto: Pressbild
NYHETER. Ett hantverksbryggeri med restaurang mitt på Östermalm med mat som inte är klassisk ölmat. Omaka vill locka både ölfrälsta och icke invigda med kaxighet och nya smaker.
Annons

…Du vill med Omaka som öppnar i februari 2020 flytta gränserna för vad ett bryggeri kan vara, hur då?

– Jag vill framförallt vinna fler ölhjärtan genom att utgå från smak istället för stil när jag tar fram öl. Att förklara en dryck i smak istället för komplicerade namn eller termer tänker jag tillgängliggör drycken på ett annat sätt. Sen vill jag även i framtiden försöka vara gränsöverskridande till andra drycker såsom vin och sprit. Men det blir nog nästa steg.

Det har startat en uppsjö av mikro- och hantverksbryggerier i Sverige de senaste tio åren, vad ska skilja Omaka från det som redan finns?

– Det är svårt att säga, men framförallt genom filosofin smak före stil som jag nämnde. Jag tycker även att vår stil är annorlunda och vår restaurang kommer inte likna en vanlig brewpub.

Ni öppnar i A House, gamla Arkitekthögskolan på Östermalm – varför har du valt det läget?

– Jag älskade lokalen från första stund jag klev in. Den brutalistiska byggnaden mitt på fina Östermalm känns som ett otroligt statement och väldigt kaxigt. Det passar mig och varumärket. Sedan tyckte jag det var kul med en central plats i city för att ta tillbaka industrin till stadens kärna och skapa en mötesplats för människor.

 Omaka ska även inrymma en restaurang, berätta om matkonceptet?

– Restaurangens koncept är ännu inte satt än men det kommer inte vara klassisk ”ölmat”, och jag vill verkligen fokusera på öl och matkombinationerna.

Vilka målgrupper vänder ni er till med Omaka?

– Alla som uppskattar mat och dryck generellt, inte bara de inbitna öldrickarna.

Hur ska ni göra för att locka även de icke ölinvigda?

– Som jag nämnde tidigare så är det just att tillgängliggöra ölet genom att beskriva det med smaker, på det sättet kan man orientera sig i sortimentet. Gillar man syrligt, passionsfrukt och låg beska ska man tex gå på vår öl PPP. Ett öl med en galen mängd passionsfrukt samt voatsiperiferipeppar och kubebpeppar.

Du har jobbat länge med projektet -hur känns det så är bara några månader innan öppning?

– Stort, spännande, roligt och lite läskigt. Det har varit ett långt projekt både på projektplan och i tanken så att äntligen få visa och se folks reaktioner känns så kul. Jag hoppas kunna skapa något nytt och förvåna samtidigt som jag vill att man ska känna sig hemma. Omaka ska vara tillgängligt trots ett annorlunda tänk.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...