Annons

Han bygger ett utbildningscenter för besöksnäringen

zoom Foto: Radisson Blue Royal Park Sthlm
Foto: Radisson Blue Royal Park Sthlm
NYHETER. Coronakrisen påskyndade hotellägaren Ulrich Johns idé om en hub för innovation och utbildning för hotell och restaurangbranschen. ”Jag saknar en plattform för tillvaratagandet av kompetens och samverkan”, säger han.
Annons

Idén om att starta ett utbildningscenter för besöksnäringen föddes långt innan coronakrisen, men när Ulrich John, ägare till hotellet Radisson Blue Royal Park Sthlm, plötsligt stod utan gäster och tvingades varsla sin personal, tog projektet fart.

Tanken är att nyttja hälften av Royal Park Sthlms, totala ytor om 40 000 kvadratmeter till en ”hub” för utbildning, samverkan och nätverkande – en plats som ska kompetensutveckla personal, och föda kreativitet och utveckling av nya affärsmodeller för besöksnäringen.

Planen är att redan i mitten av maj börja erbjuda onlineutbildningar, i samarbete med Hyper Island, som både företag och privatpersoner kan söka till.

– Initialt riktar vi oss i det här läget till varslade och korttidspermitterade, med det första antalet kurser som man ska kunna ansöka till nu i maj.

Ulrich John, entreprenör, har sedan en lång tid arbetat internationellt för att förankra och utveckla hållbarhetsfrågor inom fastigheter, hotell och besöksnäringen, vilket blir en grundpelare i de utbildningsmöjligheter han vill erbjuda.

– Jag vill integrera den internationella kunskap som finns om hållbarhet i besöksnäringen eftersom det på sina håll finns väldigt ohållbara lösningar idag.

Men ambitionen är att erbjuda en rad olika utbildningar på olika nivåer inom service och hospitality.

Det finns idag en mängd utbildningar för besöksnäringen, vad saknar du?

– Det saknas samverkan, både mellan utbildningarna, men också mellan utbildningarna och näringslivet. Och det som finns idag är väldigt statiskt utformat. Organisationsmodellen inom hospitality är väldigt stereotypisk, – jag tror att man kommer att behöva kunna mer olika saker idag och i framtiden. Utvecklingen går väldigt fort på distributionssidan, systemfunktioner är komplexa och allt fler behöver kunna hantera dem för att företagen ska kunna bli effektiva.

 Krisen har skyndat på dina planer, vilka möjligheter ser du att den för med sig?

– Det finns en jättemöjlighet att vidareutbilda sin personal nu och med det bidra till att minska arbetslösheten. Vi kommer även att erbjuda utbildningar för att starta upp hotell, och utbilda specialteam som kan bemanna och hjälpa till vid uppstart av nya och befintliga hotell efter krisen. Vi ser också en möjlighet att exportera svensk hospitality-expertis.

Hur ska projektet finansieras?

– På kort sikt genom bland annat en rad stödprogram som kan sökas via Tillväxtverket, Trygghetsrådet och Socialfonden, men på sikt finns även EU-medel som kan ställas till förfogande. Det blir mer komplext ju mer vi utvecklar detta och ju längre fram vi kommer.

– Men viktigast just nu att skapa ett kompetenscentrum för besöksnäringen så att vi gemensamt kan säkerställa att de resurser som finns kan nyttjas på rätt sätt.

Målet är att de som går utbildningarna ska kvalificera sig för återanställning i branschen. Utbildningshuben ska också erbjuda ett branschnätverk med arbetsgivare och företagskontakter, för rådgivning för att hjälpa folk tillbaka i arbete.

 – Detta ska vara ett besöksnäringshus, ett innovationscenter för näringen, så ju fler som ställer ditt sina skor desto bättre blir det. Vi har ute tentaklerna och formar samarbeten med branschkollegor och andra aktörer. Det finns en rad sådana här hubbar inom andra branscher, men inte inom besöksnäringen, säger Ulrich John.

Visitas utbildnings – och HR-chef Peter Thomelius välkomnar initiativet.

– Det är ett spännande privat initiativ som under rådande omständigheter kan bidra till kompetensutveckling och som har goda möjligheter att bli verklighet, säger Peter Thomelius.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...