Annons

Här är det semmeldagen året runt

zoom Semlafloat från Nya Carnegiebryggeriet och Peter Johansson, ägare av Fröjas kafé.
Semlafloat från Nya Carnegiebryggeriet och Peter Johansson, ägare av Fröjas kafé.
NYHETER. På Fröjas kafé utanför Östersund är semlan av största vikt. Här skapar allt från sommarsemlor, halloweensemlor, lussekattsemlor till klassiska semlor mervärde under lågsäsong.
Annons

Den 21 februari är inte vilken dag som helst för landets alla konditorier och kaféer. Fettisdagen boostar både försäljning och uppfinnesrikedom. I år kan sötsugna gäster bland annat välja bland en överdådig Ferrerosemla – en chokladtäckt semla med hasselnötscremeux på Tegnérs Bageri i Stockholm.

Eller varför inte satsa på en Semlafloat från Nya Carnegiebryggeriet, bestående av Barley Wine med vanilj och glass gjord på semlor – toppad med locket av en semla.

På Fröjas kafé i Åsbygden, som ligger mellan Krokom och Östersund, står semmelförsäljningen för runt 15 till 20 procent av omsättningen så här års, enligt Fröjas ägare Peter Johansson.

När startade årets semmelförsäljning hos er?

– Vi börjar alltid med semlor på nyårsdagen. Då kastar vi ut julen, siktar mot ljusare tider och kommande vår. Det har blivit tradition för oss och vi har flera återkommande besökare som firar nyårsdagen med kaffe och semla, säger Peter Johansson.

Hur har det varit i år?

– Vi har haft en bra start, känslan är god. Det sägs ju att vid ekonomisk oro brukar kaféer klara sig. Att träffas och mötas över en kaffe är inget som kompromissas bort. Men absolut märker vi av att folk håller i sina pengar.

Får ni beställningar från företag? Har det ökat eller minskat sedan pandemin?

– Vi hade en del beställningar från företag tidigare. Under pandemin och inflations-rusningen har dessa tyvärr helt avstannat. Däremot hade vi enorm support från människor i vår bygd som sedan 2020 handlat allt mer take-away av oss. Det är otroligt värdefullt och tack vare detta lyckades vi ta oss genom pandemin trots restriktioner.

Ni har flera sorters semlor, vilken är er mest populära sort?

– Ja, vi brukar ha lite olika semlor året om faktiskt, till exempel sommarsemla med färska jordgubbar, halloweensemla med hasselnötscreme och lussekattsemla med fairtrade-saffran. Men på vårvintern satsar vi på mandelsemlan. Vi har även syltsemla som är den klassiska semlan i Finland. Den är uppskattad av de som inte är förtjusta i mandelmassa.

Hur många semlor säljer ni ungefär på en säsong?

– Ett tusental blir det.

Hur stor del av er omsättning är semlor, på ett ungefär?

– Semlan jätteviktig för oss så här års, runt 15-20 procent av omsättningen kommer av bara semlor nu. Vår verksamhet är som störst på försommaren eftersom vi har kafé i en handelsträdgård. Semlor skapar ett mervärde att besöka oss under lågsäsongen och gör att vi kan hålla öppet årets alla dagar.

Sist men inte minst – vad är viktigast för att en semla ska smaka bra?

– Fröjas-semlan bakar vi helt från grunden, i små batcher, utan konstigheter. Bullen är kryddad med kardemumma och vi strör pärlsocker på i stället för florsocker. Nyckeln för en lyckad semla finns i mandelmassan. Mandelmassan gör vi dagsfärsk. Bullen gröps ur och smulorna blandas med mandelmassan och ovispad grädde. Spritsa på rikligt med svensk vispad grädde. En klassisk hembakad semla alltså, säger Peter Johansson.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...