Annons

Här laddas det inför Black Friday – en av årets viktigaste dagar

zoom Gimo Herrgård är en av många som hakar på Black Friday-konceptet och på Bellora ser man på Black Friday som en av årets många viktiga kampanjer.  Foto: Pressbilder
Gimo Herrgård är en av många som hakar på Black Friday-konceptet och på Bellora ser man på Black Friday som en av årets många viktiga kampanjer. Foto: Pressbilder
NYHETER. Trots en stark hållbarhetstrend har Black Friday etablerat sig som en viktig dag för handel såväl som besöksnäring. Vi har pratat med tre aktörer som på olika sätt drar nytta av dagen.
Annons

På fredag infaller Black Friday, en dag med ursprung i USA som i mångt och mycket handlar om konsumtion. Black Friday är USA:s största shopping- och readag och här i Sverige vill vi inte vara sämre.

Ökad beläggning

På Gimo Herrgård i Roslagen har Black Friday blivit en viktig dag för att få en god ekonomisk start på nästkommande år. Effekten av shoppingdagen blir ökad beläggning under december, samt en extra push inför 2020.

– De senaste tre åren har vi satsat på Black Friday och det har slagit riktigt bra. I år har vi förväntningar på att fredagen kommer generera 30-40 bokade rum, säger Mathias Schneider, vd på Gimo Herrgård.

Det man framförallt satsar på är rabatterade paketpriser på exempelvis weekendresor.

– Vi har flera olika erbjudanden med kraftigt rabatterade paket. De som följer oss på sociala medier eller prenumererar på vårt nyhetsbrev kommer få en förtitt på detta, sedan går vi ut skarpt på fredag med erbjudandet till alla.

En av många pusselbitar

Hotel & Ristorante Bellora i Göteborg kommer under Black Friday erbjuda hotellrum och italiensk frukost för halva priset samt rabatterade priser i restaurangen. Men vd:n Patrick Olsson ser inte att Black Friday skulle vara viktigare än någon annan kampanj under året.

– Vi står inte och faller med Black Friday. Vi ser det som en av många pusselbitar i vårt kommunikationspussel, det är en kampanj i mängden för oss, säger han.

Men det känns ändå viktigt att haka på, menar Patrick Olsson.

–  Vi är alltid vaksamma på vad som händer i vår omvärld och nu de senaste åren har Black Friday fått stor genomslagskraft, då provar vi gärna den kanalen, säger han.

Välgörande ändamål

Inom Götaplatsgruppen väljer man att gå en annorlunda väg. För andra året i rad tar man tillfället i akt att bidra till välgörande ändamål. Under hela fredagen kommer intäkterna från försäljningen av vatten på de fem restaurangerna i Göteborg som ingår i Götaplatsgruppen doneras till organisationen WaterAid.

– Det är väldigt uppskattat av våra gäster. Jag tror att en viktig del av det är att satsningen har ett så tydligt syfte, man förstår direkt var pengarna som doneras kommer användas till, säger Linda Råsberg, HR-ansvarig på Götaplatsgruppen.

Konceptet är ytterst pedagogiskt – genom att beställa in vatten bidrar gästerna till att människor runt om i världen också får tillgång till rent vatten. Förra året donerades ungefär 10 000 kronor till WaterAid efter Black Friday.

– Det känns roligt och viktigt att vara lite tvärtom om den här dagen. Vi behöver inga lockpriser eller liknande för att få fler gäster till våra restauranger, vi har redan mycket att göra och det är vi självklart är väldigt glada över. Då känns det bra att göra något bra av dagen, säger Linda Råsberg på Götaplatsgruppen.

 

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...