Annons

Högt tryck på bokningsfronten

zoom Åsa Wirén, finansdirektör på Scandic, ser tillväxtmöjligheter inom det snabbväxande ekonomisegmentet Scandic Go. Foto: Scandic
Åsa Wirén, finansdirektör på Scandic, ser tillväxtmöjligheter inom det snabbväxande ekonomisegmentet Scandic Go. Foto: Scandic
NYHETER. “Vi har lärt oss vara mer effektiva och snabbfotade”, säger Åsa Wirén, ekonomi- och finansdirektör på Scandic som levererade sin delårsrapport för tredje kvartalet i slutet av oktober.
Annons

En hotellmarknad som visat sig stå bra emot både hög inflation och höga räntor, bidrog till att Scandic Hotels Group levererade en delårsrapport där den börsnoterade hotellkedjan redan nu vågar säga att de går mot ett starkt helår.

Nettoomsättningen för kedjan ökade med 5,2 procent till 6,3 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal förra året och beläggningsgraden var även den något högre, 71 procent jämfört med 70,5 procent för tredje kvartalet i fjol.

Hotellmarknaden visar motståndskraft

Trots hög inflation, höga räntor och lågkonjunktur visar hotellmarknaden på motståndskraft, konstaterades det i rapporten.

– Vi är jätteglada över det senaste kvartalet och för Scandics utveckling överhuvudtaget och står starkare än någonsin, vilket är imponerande med tanke på vad vi varit igenom de senaste åren, säger Åsa Wirén, ekonomi- och finansdirektör till Besöksliv.

Att nordborna fortsätter att prioritera resande och upplevelser trots sämre ekonomiska tider anges som en av anledningarna.

– Sen har vi ju vad vi tycker är ett prisvärt erbjudande. Vi är stolta mid-market spelare och du får en bra upplevelse hos oss för en rimlig slant, säger Åsa Wirén.

Affärsresandet tillbaka

Även affärsresandet bedöms vara tillbaka på den nivå som rådde innan pandemin, dock med några förändringar.

– Det vi saknar är de riktigt stora mötena och konferenserna. Å andra sidan är det många som väljer kombinera sina affärsmöten med att stanna över helgen, säger Åsa Wirén och påpekar att Scandics gäster som reser i jobbet är en mix av både kontorsarbetare och arbetskraft som jobbar till exempel med infrastrukturprojekt.

Bokningsläget bedöms ligga på samma nivå som förra året inför årets sista månader och trots att delar av fjärde kvartalet också är årets svagaste månader, vågar hotellkedjan påstå att de “taktar mot ett starkt helår”.

Vill inte framstå som naiv

Samtidigt vill inte Åsa Wirén att Scandic framstår som naiv i en tid då ett kärvare ekonomiskt läge råder och påverkar i allt högre grad.

– Vi måste vara realister och därför är jag glad för att vi är mer snabbfotade, exekutiva och väl förberedda, säger hon och syftar till det stålbad som pandemin medförde för hela hotellbranschen och de förändringar som Scandic genomgått för att ta sig igenom krisen.

Bland de positiva resultaten syns en ökad lönsamhet inom mat- och dryckesverksamheten, ett resultat av ett optimerat erbjudande, säger Åsa Wirén.

– Vi serverar till exempel inte lunch i lika hög utsträckning bland hotell där förstahandsvalet inte är att äta på Scandic. Det handlar om att vi anpassar vårt erbjudande och vågar välja bort.

20 procent högre priser

Även rumsintäkterna har utvecklats positivt och kedjan kommer fortsätta jobba både med effektivitet och prisoptimeringar för att kompensera det rådande kostnadsläget, kommenterar Åsa Wirén. Däremot vilka prisförändringar det kan komma att röra sig om vill hon inte uttala sig om.

– Jämför du med 2019 så har vi priser som är mer än 20 procent högre än vad de var då. Vad det kommer att bli framåt är jättesvårt att säga. Vi fortsätter att jobba med både effektivitet och prisoptimeringar.

I pipeline ligger också en rad hotellöppningar planerade, närmare bestämt åtta hotell, varav två handlar om nyöppningar efter renoveringar.

Är det verkligen läge att öppna fler hotell just nu?

– Öppningarna är spridda fram till 2028 och med en bra blandning inom våra olika varumärken. Och vi ser ju också tillväxtmöjligheter inom det snabbväxande ekonomisegmentet, med våra Scandic Go, där ett hotell öppnar på Fridhemsplan nästa år och ett så småningom i nya arenaområdet i Helsingfors, säger Åsa Wirén och fortsätter:

– Det här segmentet är stort i Europa med cirka 15 procent av marknaden, men bara 4 procent i Norden. Scandic Go är också ett varumärke som passar bra för konvertering av till exempel tomma kontorslokaler.

Läs mer om hotellkedjans storsatsning på nya ekonomisegmentet Scandic Go.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...