Annons

”Höjd moms går emot hela idén om en levande landsbygd”

zoom Oron för är stor bland företagen som så sent som 2017 fick momsen på naturguidningar sänkt från 25 till 6 procent. Foto: Elger Lindgren
Oron för är stor bland företagen som så sent som 2017 fick momsen på naturguidningar sänkt från 25 till 6 procent. Foto: Elger Lindgren
NYHETER. Sedan övergångsregeringens förslag om en höjd moms på naturguider från 6 till 25 procent har upprördheten varit stor bland Sveriges många naturturismföretag. ”Vi är turisternas besöksanledning, men drabbas hårdast”, säger företagaren Jessica Sannö.
Annons

Riksdagens beslut om att avisera en höjning av momsen på guidade naturupplevelser från tidigare 6 till 25 procent har väckt stor upprördhet och många frågor bland Sveriges cirka 1 000 naturturismföretag, varav runt 900 är små eller mikroföretag.

– Vi behöver ha samma förutsättningar som vilken besöksnäring som helst, och ska vi ha ett helt Sverige som lever behöver vi titta på vad vi kan göra för att mer pengar ska hamna på landsbygden, säger Jessica Sannö, som driver Ösjönäs – Tiveden Aktivitets- och Äventyrscenter.

Höjd moms från 1 juli

Ett skarpt förslag om att höja momsen på naturguidningar ska presenteras i riksdagen senare i vår. Stoppas inte lagändringen betyder det att naturguidningar åter får en mervärdesbeskattning på 25 procent från den 1 juli 2019.

En politisk majoritet kan stoppa höjningen, Centerpartiet har tidigare sagt till Besöksliv att man ämnar driva frågan om ett återställande av momsen i mål.

”Momsen på turistföretag på landsbygden, som till exempel naturguider, ska ned från 25 till 6 procent. Vår målsättning är att detta sker redan i den vårändringsbudget som regeringen ska lägga fram inom kort”, har ekonomisk-politisk sakkunnig Emil Källström sagt till Besöksliv.

Sätter priser lång i förväg

Oron är stor bland företagen som så sent som 2017 fick momsen på naturguidningar sänkt från 25 till 6 procent.

Företagaren Marcus Eldh menar att en höjd moms inte bara direkt skulle påverka hans affärer genom att han skulle tvingas höja sina priser, utan även betyda ett hårt slag mot svensk naturturism som näring.

 –Jag sätter mina priser minst ett år i förväg så höjer de momsen nu, betyder att jag skulle ha fel prissättning för hela nästa år, så kortsiktigt skulle det bli en rejäl smäll, säger han.

Internationell konkurrens

Genom sitt företag Wild Sweden samarbetar Marcus Eldh med ett 20-tal olika researrangörer runt om i världen, som redan har bokat in gäster, och som inte skulle acceptera att han plötsligt ville ha mer betalt, förklarar han.

– Sedan är den internationella konkurrensen stenhård. I Finland och Norge är det låg moms på naturguidning.

Han fortsätter:

– Naturturismen drar in viktiga pengar till landsbygden, särskilt till kommuner som kämpar ekonomiskt runtom i Sverige, så det är absolut läge att göra vad vi kan för att gynna den här näringen och en momssänkning är en bra början, säger Marcus Eldh.

Även för Jessica Sannö skulle en höjning slå mot lönsamheten.

– Det är ganska enkel matematik, det är 19 procents skillnad. För oss har detta en enorm betydelse eftersom det redan är ett problem att naturen är en stark reseanledning, men att alldeles för lite pengar hamnar här på landsbygden. Turisterna gör sina aktiviteter här, men bor, äter och shoppar i större städer, säger Jessica Sannö.

Underutvecklad naturturism

Små företag på landsbygden kämpar redan med pressad lönsamhet, och att höja momsen är ett steg i fel riktning.

– Varenda företagare funderar över hur man kan dra mer nytta av turisterna, vi har en underutvecklad naturturism i Sverige, men trots det är det väldigt svårt att överleva om du jobbar med guider.

Både Jessica Sannö och Marcus Eldh pekar också på att turistaktiviteter som kultur, djurparker och museer är momsbelagda med 6 procent och ifrågasätter varför momsen ska vara högre för upplevelser på landsbygden.

– Turismen är en av de få lovande näringarna kvar på landsbygden, så det kan vara befogat att prioritera en momssänkning, säger Marcus Eldh.

Lika förutsättningar

Jessica Sannö anser att förutsättningarna för landets många naturturismföretag ska vara samma som för andra besöksnäringar.

– En momshöjning går emot hela idén om en levande landsbygd, och det är ofattbart att Moderaterna initierade höjningen med tanke på att de säger sig vilja främja företagande.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...