Annons

Hon är vindrottningen på The Winery Hotel

zoom Sofia Ruhne är ägare till The Winery Hotel, vingården Terreno  och ordförande för Montefioralles producentorganisation i vinregionen Chianti Classico. Foto: Anna Ejemo & Petter Bäcklund
Sofia Ruhne är ägare till The Winery Hotel, vingården Terreno och ordförande för Montefioralles producentorganisation i vinregionen Chianti Classico. Foto: Anna Ejemo & Petter Bäcklund
NYHETER. The Winery Hotel får ytterligare en kvalitetsstämpel när Sofia Ruhne intar ordförandeposten för Montefioralles producentorganisation i Chianti Classico.
Annons

Destinationshotellet The Winery Hotel fick ytterligare en kvalitetsstämpel när Sofia Ruhne från hotellets ägarfamilj och ägare till vingården Terreno, valdes till ordförande för Montefioralles producentorganisation i vinregionen Chianti Classico.

Ett hedersuppdrag

Den 10 november bjöd hon in sina vinmakarkolleger till familjens hotell.

Fantastiskt nog var det över hälften som kom upp till Sverige, många för första gången. Vi bjöd in till en stor vinmakarmiddag med över 100 personer, provsmakning av viner från Montefioralle och framför allt en chans att ta del av den fantastiska vinkultur som finns i Toscana, berättar Claes Anerud, vd på The Winery Hotel.

Familjen Ruhne har gjort vin i Chianti Classico i över 35 år. Att bli utsedd till ordförande i föreningen är ett hedersuppdrag.

– Och för The Winery Hotel innebär det en ytterligare kvalitetsstämpel som destinationshotell inom vin och gastronomi.

Taket får ett lyft

Hotellet, som slog upp sina portar 2016, är byggt kring vineriet med egen vinframställning på hotellet och vingården i Toscana. Hotellet brukar också ofta omtalas för sin vackra takterrass som utnämnts av både Forbes och Vogue som en av de bästa hotell-takbarerna i världen.

I början av nästa år väntar en uppgradering av takterrassen, men exakt vad som kommer att ske är Claes Anerud förtegen med i skrivande stund.

– Det får vi återkomma med, men det kommer verkligen att ge vårt tak ett lyft.

Ingen nedgång ännu

Hotellet känner, som så många andra i branschen, av lågkonjunkturen. Gästerna kommer fortfarande, men många restauranggäster väljer ofta en rätt och ett glas vin i stället för en hel meny och vinpaket. När det gäller affärs- och mötesgäster har man dock inte sett någon nedgång.

– Restauranger generellt har höjt sina menypriser markant på grund av kostnadsökningar, vilket självklart också har en stor effekt på gästernas köpvillighet.

Vi tror att hotell- och restaurangers stora utmaning under kommande år blir att hitta tillbaka till sina marginaler utan att skrämma bort sina kunder med för höga prishöjningar.

Arrangerar specialevent

En del av The Winery Hotels erbjudande består i att arrangera specialevent med olika tematiseringar vilket hjälper till med att dra boendegäster till hotellet. Ett exempel är årets skördefest som gick av stapeln i oktober.

– 200 gäster satt vid långbord i lobbyn och fick njuta av italienska smaker på tallriken och de senaste årgångarna av våra hantverksviner med liveorkester och underhållning. Under dagen och kvällen fick man kliva in i vineriet och vara med när vi tillverkade årets vin med druvor från vår vingård i Toscana, säger Claes Anerud.

Jul med smak av Toscana

Närmast på agendan står hotellets alternativa julbord ”Julen vid stenbordet i Toscana”. Konceptet bygger på familjen Ruhnes jular nere på Terreno.

– Och där handlar julen om vinet, maten, familjen och gemenskapen. Vi serverar klassiska och genuina toskanska rätter med en elegant, skandinavisk twist, som kännetecknar våra kockars hantverk. Givetvis fylls glasen med Chianti Classico-viner från gården, säger Claes Anerud och fortsätter:

– Förutom vår italienska julmiddag och möjligheten att skåla in det nya året tillsammans på vår rooftop, ser vi mycket fram emot kommande specialprovningar och att få fler att njuta av hantverket bakom en flaska vin här på The Winery Hotel.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...