Annons

Hotell Borgholm växer med bolangerie och ny bistro

zoom
"Vi vill nyttja potentialen i hela verksamheten och nå nya målgrupper", säger Christofer Johansson, vd och delägare för Hotell Borgholm. Foto: Louise Andersson
NYHETER. Det gastronomiska hotellet på Öland nyöppnar med Bolangerie by Hotell Borgholm i påsk.
Annons

Hotell Borgholm på Öland öppnade redan 1972 och har varit känt i många år genom Karin Fransson och hennes matlagning. Idag är det ett hotell med flera verksamheter och ett utbud djupt förankrad i det öländska, där gastronomin fortfarande har en stark prägel.

Bolangeriet blir en hybrid

Under det senaste året har det byggts för fullt intill hotellet och i påsk öppnar Bolangerie by Hotell Borgholm – en sorts hybrid med bageri, konditori och delikatessbutik.

– Bolangeriet kommer att drivas som egen butik med egen business. Men vi får även en riktigt bra lokal där vi själva kan baka till hotellfrukostar, konferensfika och restaurangernas olika upplevelser, säger Christofer Johansson, vd och delägare sedan 2019.

De tre butikslokalerna som nu byggs om tillhör Hotell Borgholms fastighet, dessa har tidigare varit uthyrda.
– När jag och Daniel Olsson tog över var vi övertygade om att när tid och tajming var rätt så vill vi själva förvalta och göra något i dessa lokaler. Det pågår en stor förändring i branschen så det här är en del i vår affärsmässiga strategi, att verkligen nyttja potentialen i hela verksamheten och nå nya målgrupper.

Ny bistro och uteservering

Förutom bolangeriet görs även en satsning på bistron inne på hotellet och när våren kommer öppnas en uteservering på Storgatan.

– När Bolangerie by Hotell Borgholm slår upp dörrarna i påsk blir det som ett skyltfönster från Storgatan som förhoppningsvis också kommer att slussa in besökare mot hotellet, säger Christofer Johansson.

För att behålla den öländska kärnan i verksamheten har de lokala profilerna Charlotte och Daniel Norring, som tidigare arbetat på hotellet, nyrekryterats.

– Ja, det känns riktigt kul att de vill göra den här satsningen med oss. Om man ska ha öppet året runt på platser som ligger lite avlägset är det avgörande med medarbetare som känner platsen väl och som vill bo och verka här på Öland.

Positivt trots lågkonjunktur

Sedan Christofer och Daniel tog över för fyra år sedan har pandemin varit ett faktum, och nu väntar lågkonjunktur i branschen.

– Vi har inte jobbat under några andra premisser och har ingen annan referens än att kvarstå positiva och arbeta långsiktigt. Vi hoppas att svensken kommer att fortsätta turista inom Sverige och besöka oss på Öland som är under fin utveckling.

Läs även intervjun med Christofer Johansson då han tog över Hotell Borgholm

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...