Annons

Hotelljätten tar upp kampen mot matsvinnet

zoom Hotellkänsla hemma? Tack vare en app kan man numera köpa med sig hotellmaten till halva priset.
Hotellkänsla hemma? Tack vare en app kan man numera köpa med sig hotellmaten till halva priset.
NYHETER. Scandic tar upp kampen mot matsvinnet och inleder ett samarbete med matsvinnsappen Karma. 
Annons

Drygt 150 000 ton ätbar mat. Ungefär så mycket slänger svenska butiker, restauranger, bagerier och kaféer varje år.

Genom Karma-appen som lanserades i november 2016, får konsumenterna möjlighet att köpa take awaymat till halva priset. Mat som annars skulle slängas.

Flera svenska restauranger, bagerier och kaféer var snabba med att ansluta sig till tjänsten, något som Besöksliv tidigare skrivit om.

Hållbarhet i fokus

Nu ansluter även Scandic Hotels till tjänsten. Först ut är ett tiotal hotell i kedjan, från Malmö i söder till Umeå i norr. Eftersom hållbarhet sedan länge varit ett av Scandic Hotels fokusområden kändes det självklart att börja samarbeta med Karma, menar Thomas Fankl, ansvarig för Scandics svenska restaurangverksamhet.

– Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna. Det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl i ett pressmeddelande.

Scandic har ett åttiotal hotell i Sverige.

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

Två ikoner slås samman för att revolutionera hotellbranschen

När Amet & Partners och italienska världsaktören La Bottega slår sina påsar ihop bildas en ny jätteaktör. AMEGA LAB har som mål att omdefiniera upplevelsen av bekvämligheter