Annons

Hotellkoncernen ESS Group skänker 500 000 kr till UNHCR

zoom Jonas Stenberg, vd ESS Group.
Jonas Stenberg, vd ESS Group.
NYHETER. Kriget i Ukraina har hittills tvingat en miljon människor på flykt. Hotellkoncernen ESS Group donerar en halv miljon kronor till UNHCR för nödhjälp till Ukraina och vd:n Jonas Stenberg hoppas att fler i branschen kan hjälpa till.
Annons

Jonas Stenberg, vd och grundare på ESS Group har följt utvecklingen i Ukraina och känt behovet av att hjälpa till. Sedan kriget bröt ut för lite mer än en vecka sen har ca en miljon människor tvingats fly från sina hem. Jonas Stenberg har haft tät dialog med sina medarbetare som har koppling till Ukraina, och inspirerad av fastighetsägaren Roger Akelius, som dubblerar alla donationer som kommer in till FN:s hjälporganisationer UNICEF och UNHCR, bestämde sig Jonas Stenberg för att ESS Group skulle skänka 500 000 kronor. Detta innebär ett bidrag på en miljon kronor med Akelius matchning. Nu uppmanar han kollegor inom besöksnäringen att också donera.

– Jag har naturligtvis förståelse för att inte alla inom vår bransch kan skänka mycket pengar, pandemin har slagit hårt och möjligheterna ser olika ut, men Rogers initiativ var så galet fint och jag vill uppmuntra mina branschkollegor att göra vad de kan, säger han.

Steam Hotel hjälper Ukrainska familjer

Felix Fuchs är vd på Steam Hotel, som är en del av ESS Group. Hotellet har tagit egna initiativ och har hjälpt flera ukrainska familjer på flykt.

– Vi står ju naturligtvis bakom det som ESS Group gör men har också kunnat bidra i en lokal skala. Min fru som är en riktig eldsjäl, har kommit i kontakt med familjer som behövde boende och som nu har flyttat in på vår gård. Steam Hotel har bidragit med bland annat täcken och kuddar till dem. När vi fick reda på att ytterligare familjer behövde boende så erbjöd vi rum på hotellet, säger han.

ESS Group har medarbetare som drabbats personligen av kriget och Jonas Stenberg tror att det kan vara fallet på fler företag inom besöksnäringen. Han är imponerad över hur branschen hanterat pandemin och hoppas att man på liknande sätt kan gå samman och ta gemensamt ansvar för att försöka hjälpa det ukrainska folket.

”Allt ger ringar på vattnet”

– Det känns som hela Europa kommit samman och vi kan göra skillnad, med små eller stora krafter. Vissa i branschen kan förhoppningvis bidra med pengar och donationer och andra med information, säger han och får medhåll av Felix Fuchs.

– Man kan ta reda på vad sina medarbetare redan gör för insatser inom organisationen och se om man kan bistå på något sätt med olika slags resurser. Allt ger ringar på vattnet, även det som sker på en mindre högst lokal nivå, säger han.

Roger Akelius hoppas att genom sin välgörenhetsstiftelse Akelius Foundation kunna betala ut mellan 200 och 300 miljoner kronor och matchar alltså alla bidrag till Ukraina under hela mars månad.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...