Annons

Hotellrestauranger hårdast drabbade av restriktionerna

zoom Två tredjedelar av intäkterna utraderade hos hotellrestaurangerna. Foto: Svenska Mässan Gothia Towers och Nordic Choice
Två tredjedelar av intäkterna utraderade hos hotellrestaurangerna. Foto: Svenska Mässan Gothia Towers och Nordic Choice
NYHETER. Stängda restauranger, uppsägningar och permitteringar.
Det tuffa läget för hotellrestaurangerna hos Svenska Mässan och Nordic Choice har förvärrats av begränsade öppettider.
Annons

Restriktionerna har drabbat innerstadsrestaurangerna hårt, Svenska Brasseriers grundare PG Nilsson berättar om ett tapp på 40 procent jämfört med 2019 och allra hårdast har hotellrestaurangerna drabbats av restriktionerna. Under första kvartalet i år försvann två tredjedelar av intäkterna jämfört samma period 2020, visar Visitas beräkningar.

Så här beskrivs läget hos två av de största innerstadsaktörerna, Svenska Mässan i Göteborg och Petter Stordalens Nordic Choice.

Hur har era restauranger påverkats av restriktionerna?

– Vi har, likt våra kollegor i branschen, drabbats hårt. Vi har stängt ned två av fem restauranger sedan i mars 2020 och en tredje har vi haft öppet på helger när hotellbeläggningen har varit något högre och för att kunna parera att vi har behövt stänga klockan 20.30, säger Elisabeth Thomson, Hotell & Restaurangdirektör, Svenska Mässan Gothia Towers.

– Nu när vi kan hålla öppet till 22.30 så ser vi att det har blivit något bättre. Vi har ju även drabbats utifrån att vi inte har kunnat arrangera våra mässor, kongresser och möten, vilka också är ett viktigt segment för oss och som påverkar restaurangerna, tillägger hon.

För Nordic Choice har restriktionerna i öppettiderna ytterligare försvårat verksamheten, som redan var hårt ansträngd på grund av färre gäster generellt och att möten inte förekommit i någon större utsträckning under pandemin.

Vilka åtgärder har ni vidtagit för att dämpa intäktsbortfallet?

– Vi har branschens mest kreativa medarbetare ute på hotellen som med fullt fokus på att följa restriktionerna erbjudit gästerna upplevelser, allt från indoor golf till separata karaokerum i samband med middag. Vi har också haft särskilda restaurangerbjudanden där gästerna erbjudits restaurangupplevelser, fått hotellrum på köpet och så vidare, säger Kenneth Hultgren, kommunikationschef Nordic Choice.

Svenska Mässan Gothia Towers har varit tvungna att stänga en del restauranger och även behövt korttidspermittera och säga upp personal.

­– Samtidigt så har vi har försökt hitta nya sätt att skapa intäkter så som Take-away/Drive thru, Room-Service och en Pop-up Familjerestaurang, säger Elisabeth Thomson.

Hur ser ni på möjligheten till återhämtning på restaurangsidan när restriktionerna lättar? 

– Nu när restriktionerna börjar lätta tror vi att viljan är stark att få träffas och äta gott tillsammans igen, och det kommer påverka oss mycket positivt. Vi ser så klart fram emot att välkomna både nya och gamla gäster till oss igen, säger Elisabeth Thomson.

– Alla tecken tyder på att restaurangverksamheten kommer uppleva en rejäl ketchupeffekt när samhället börjar öppnas upp. Vi ser det tydligt i Köpenhamn där de kommit längre än vad Sverige har med sin öppningsplan och där har restaurangerna fyllts på bra. Vi vet också att människor längtar efter att resa och umgås igen och vi är redo att ta emot gästerna när de känner sig redo, säger Kenneth Hultgren.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...