Annons

”Ibland får man vara med om historiska ögonblick”

zoom Pernilla Gravenfors, vd för Holiday Club. Foto: Pressbild
Pernilla Gravenfors, vd för Holiday Club. Foto: Pressbild
NYHETER. I juli 2019 hade Holiday Club i Åre flest gäster någonsin för en månad – och detta under barmarksäsong. Rekordsiffran 16 000 gäster är ett resultat av ett långsiktigt arbete med att bygga volym även under lågsäsong.
Annons

För att bygga en året runt-verksamhet på en vinterort kan man inte luta sig enbart mot skidåkning och vintersport. Man måste skapa egna aktiviteter och hitta på nya reseanledningar, det säger Pernilla Gravenfors, som tillträdde som vd för Holiday Club 2016.

Detta har Holiday Club arbetat stenhårt med sedan nylanseringen 2016 med en tydlig inriktning på hälsa och rörelseglädje i sitt erbjudande. Något som har gett tydliga resultat.

I juli nådde Holiday Club en beläggning på 16 000 gästnätter, den högsta siffran någonsin, någon månad på året.

–Det är fantastiskt roligt för våra ägare men även för hela destinationen. Plötsligt kan vi bygga hållbara företag så att man kan bo, verka och leva här leva året runt, utan att behöva flytta och arbeta på andra ställen under sommarhalvåret, säger Pernilla Gravenfors.

Flera faktorer ligger bakom den positiva utvecklingen, Pernilla Gravenfors betonar särskilt vilken av samarbete.

 –Hela destinationen Åre har ökat under barmarksäsong, vi drar varandra och jobbar tillsammans: destinationsbolag, handel, hotell, stugägare och restauranger, och genomför gemensamma aktiveringar inför sommaren. Även höstlovet har ökat, vi har aldrig haft så mycket gäster under ett höstlov som i år.

Ett exempel på hur man gjorde gemensam sak för att locka fler besökare under sommaren i år var att ha fler restauranger öppna.

–Det gjorde jättemycket, det är betydligt enklare för oss att locka hit gäster om utbudet är ungefär det samma som på vintern.

För Holiday Club är förstås den främsta dragkroken det koncept som man har byggt på att man vill vara med och bidra till en friskare värld – och bjuda in till semester med rörelseglädje. I juli kunde man erbjuda över 350 aktiviteter som bjöd in till rörelse, och till att upptäcka Åre på olika sätt.

–Det är en fantastisk siffra. Vi erbjuder inte de mest äventyrliga aktiviteterna, snarare tvärt om. Vår ”usp” är att det ska vara så enkelt som möjligt, med låga trösklar, detta är en av framgångsfaktorerna. Mamma, pappa och barn kan röra sig och ha roligt tillsammans.

En avgörande del för de starka beläggningssiffrorna är förstås också marknadsföring och införsäljning.

–Vi har jobbat hårt med att få gästerna att boka tidigt genom pris, paketering och tidpunkt. Sedan har det varit avgörande att det finns material över våra olika paket, event och erbjudanden i god tid. 

För att skapa intresse kring hotellets koncept anordnar man året runt, event med olika teman.

–Vi hade 33 event under förra året: Yoga Mountain Festival, Ica Må Bra-helg, ett outdoorevent med Salomon och Åre Summercamp för ungdomar. Det finns så mycket man kan göra. Och man måste skapa unika paketeringar för olika tillfällen. Det behöver hela branschen bli bättre på, att inte bara sälja generiska paket, nu kräver gästerna mycket mer. 

Redan nu har man satt alla eventdetaljer inför nästa års barmarksäsong, genom att vara ute i god tid har man större möjligheter att skapa basvolymer.

–Har vi 5–6 månader på oss att sälja så kan vi fånga in både de som planerar sina semestrar ett år i förväg och de som bokar betydligt senare. På så sätt har vi större chans att locka fler gäster. Ibland ser vi att vi har sålt för lite när vi har varit ute för sent.

Redan nu ligger införsäljningen inför nästa år 39 procent högre än samma period 2018. Och Pernilla Gravenfors ser även fram emot en stark vintersäsong.

–Skistar har redan öppnat, vilket gynnar oss jättemycket, det ger oss extraförsäljning på helgerna, vilket är bra för hela säsongen. Just nu är bokningsläget betydligt starkare än i fjol, tack vare att det är vitt utanför, vi har fina längdspår och preppade pister.