Annons

Digital internutbildning ett allt vanligare grepp

zoom Gustaf Sjövall och Erik Öhrn gör Vapianos ledarskapspodd.  Foto: David Thunander
Gustaf Sjövall och Erik Öhrn gör Vapianos ledarskapspodd. Foto: David Thunander
NYHETER. På Boulebar kan de anställda plugga boule, ölkunskap och ostronöppning med hjälp av en app, medan Vapiano gör en podcast om ledarskap. 
Annons

Boulebar har sju anläggningar i Sverige och en i Köpenhamn. En viktig samlingspunkt för de anställda är en app, kallad Green House. Den innehåller bland annat korta informationsfilmer och en medarbetarundersökning. Namnet anspelar på en vision om att alla ska kunna växa inom företaget, som i ett växthus. I dagsläget finns runt 50 filmer, om allt från hur man bäst öppnar ostron till företagets historia.

– Vi gör filmer för att uppdatera alla om vad som händer på Boulebar. Det kan vara inför menysläpp eller för att sammanfatta viktiga träffar, till exempel. Vi ville testa att kommunicera med video i stället för text. Det blir roligare, och då blir det lättare att lära sig, säger Måns Daniel, med den kreativa titeln garçon créatif på Boulebar.

Kan spela med kollegor i Köpenhamn

Green House har också inslag av ”gamification”, spelifiering, vilket betyder att medarbetarna får poäng när de har sett en video och svarat rätt på tillhörande frågor. Den som är först får bonuspoäng.

De anställda turas om att vara experter i appen.

– Det är kul att få visa upp för andra något du kan riktigt bra. Det blir ett bra sätt att hålla ihop gruppen när Boulebar växer och gror på nya platser, säger Måns Daniel. Att få ett ansikte på en person som gör samma sak som du, fast nere i Köpenhamn, är ball.

Bygger en egen ledarskapsskola

Restuarangkedjan Vapiano arbetar också mycket aktivt med internutbildning.

– Restaurangbranschen har de senaste åren verkligen kämpat med att hitta bra människor, säger Erik Öhrn, HR- och training manager på Vapiano Sverige. Vi insåg tidigt att det här skulle bli problem för oss eftersom vi har vuxit väldigt snabbt. Vi började utbilda i ledarskap redan 2011 och har sedan dess byggt en egen ledarskapsakademi som vi kallar V Academy där flera hundra anställda har varit på kurs. Vissa av dem är restaurangchefer hos oss i dag.

Podcast om vad som händer på företaget

Vapiano gör även en podcast om ledarskap. Idén föddes när Erik Öhrn sökte efter ledarskapspoddar utan att hitta någon som passade. Därför startade han en egen tillsammans med kollegan Gustaf Sjövall. Namnet, ”För det är roligare att ha kul”, är taget från företagets servicelöfte. Under 2017 hade podden cirka 2 000 lyssningar, vilket Erik Öhrn tycker är bra med tanke på att det är en internpodd.

– Podden är ett frivilligt format för våra anställda som vill lyssna på vad vi gör på företaget. Dessutom bjuder vi ofta in gäster som jobbar på Vapiano i olika roller och låter dem berätta vad de gör och dela med sig av sina bästa tips för att lyckas i sina roller.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...