Annons

”Vi måste förtjäna våra gästers engagemang”

zoom Janne Bark hyllar musslor.  Pressbild
Janne Bark hyllar musslor. Pressbild
NYHET. I dagarna firar en modern legendar i Ljungskile fem år. Restaurangen Musselbaren är såväl miljösmart som social och grundaren Janne Bark, som jobbade i verkstadsindustrin, ville visa att musslor är rock’n’roll. ”Jag har alltid levt efter devisen att försöka få fans istället för kunder.”
Annons

Musselbaren i Ljungskile har blivit smått legendarisk. Berätta.

– Vi slog upp portarna till Musselbaren den 16 juli 2014, och firar snart femårsjubileum. Det var inte meningen att det skulle bli så här. Jag drev en verksamhet inom verkstadsindustrin. Men så kom jag över en gammal kioskbyggnad i ett klocktorn här på Lyckorna i Ljungskile. Klocktornet var en del av Lyckorna kurort från 1800-talet, som byggdes av skotten Robert Macfie.

Så du hade ingen erfarenhet av restaurangbranschen?

– Nej. Men i min tidigare verksamhet så tog jag ut kunderna på fisketurer och jag gillade att arrangera kundevent.

Musselrestauranger är inte särskilt vanliga. Vad är det med musslor som fascinerar?

– Det musslorna gör för havet är fantastiskt. När man skördar musslor ur havet, då gör man en enorm nytta: Man får upp kväve och fosfor ur havet och motverkar övergödning. Musslan är dessutom ett av de nyttigaste födoämnena för oss, full med nyttiga mineraler. Det är alltså både nyttigt för miljön och gott.

– Ju mer jag lärde mig, desto mer kunde jag – delvis på skämt, delvis på allvar – hävda att musslor är rock’n’roll och fisk är lite mer bara disco. Vi tar ständigt fram nya musselrätter.

Varifrån tar ni musslorna?

– Från fjordarna här utanför och runt hela Orust. Vi jobbar med ett företag som heter Scanfjord som håller till ute på Orust och för våra gäster arrangerar vi även musselexpeditioner ut till odlingarna med vår fiskebåt Märta.

Vad sa omgivningen när du började renovera det fallfärdiga tornet?

För mig är det här lite av ett socialt projekt. Många Ljungskilebor har fått komma med inspel, och jag bestämde redan från början att lyssna och ta till mig vad de sa och framförallt att låta dem berätta, vilket gett oss otroligt mycket tillbaka.

­– När jag väl slog upp portarna fick jag otroligt många ambassadörer. Jag har alltid engagerat mig mycket i Ljungskile och idrottslivet här, och alltid levt efter devisen att försöka få fans i stället för kunder. Jag drivs av tanken att vi måste förtjäna våra gästers engagemang.

Nu har du snart femårsjubileum. Hur har det gått sedan starten?

– Vi omsätter två ton musslor varje vecka under högsäsong. Rekordet var fem ton musslor på en vecka. Omsättningen i Ljungskile ligger på ungefär fem miljoner kronor och vi har drygt 50 platser inomhus samt lika många platser utomhus. Sommartid kan det vara svårt att få bord, eftersom ryktet spridit sig och nu har vi byggt ut här på Lyckorna och satsar ytterligare på båtturerna med Märta. Sommartid tredubblar vi personalstyrkan.

Ni har även ett ställe i Smögen. Hur är det?

– Vi har öppnat en restaurang i Smögen där vi gjort ett nytt koncept med tre olika kök, pizzabistro, musselbar och ett kök med modern husmansmeny under namnet Alex lilla kök.

Hur lång är säsongen?

– Vi har öppet året runt, men när semesterperioderna är över är det helger som gäller.

Vad ser du som de största utmaningarna med en säsongskrog?

– De få dagar man har på sig för att kunna tjäna pengar för att kunna behålla sin duktiga personal. Många säger att det råder personalbrist, men det största problemet är ju att kunna erbjuda riktiga jobb under hela året, trygg anställning och kompetensutveckling. Jag vet att vi är många i besöksbranschen som brottas med detta problem: Hur ska man ordna ordentliga jobb till personalen?

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...