Annons

”Jag har landat i att jag älskar det här”

zoom Vi träffade Matilda Jackson strax innan öppnandet av Riche Fenix. Foto: Samuel Unéus
Vi träffade Matilda Jackson strax innan öppnandet av Riche Fenix. Foto: Samuel Unéus
NYHETER. Hon är dotter till PG Nilsson, ett av de absolut största namnen på Stockholms restauranghimmel. Nu har ett generationsskifte inletts där Matilda Jackson övertagit huvudrollen.
Annons

PG Nilsson är grundaren av Svenska Brasserier, med klassiska restaurangnamn som Sturehof, Teatergrillen, Riche och Taverna Brillo under sina vingar. Men när Riche nu fått en systerkrog på Södermalm, i form av Riche Fenix som öppnade 1 september, är det dottern Matilda Jackson som står vid rodret.
Sedan tidigare är hon restaurangchef på både Riche på Birger Jarlsgatan och Teatergrillen, och förra året intog hon dessutom rollen som styrelseordförande i Sturehof AB, Svenska Brasseriers moderbolag.

– Jag har suttit i styrelsen i flera år redan innan dess, så rent praktiskt lägger jag ungefär lika mycket tid på uppdraget i dag som tidigare. Eller, okej, det är lite mer nu.
– Det handlar om att vi förbereder för något slags skifte i framtiden. Det känns jättekul. Jag har landat i att jag älskar det här och det känns skönt att veta vad man ska göra i livet. Sedan är det förstås läskigt också. Det handlar om många verksamheter och en hel del ansvar. Men främst är det bara kul att få hålla på med det jag gör.

Hur var det att växa upp i Stockholms restaurang­värld?

– Från att jag föddes har jag sovit under borden på olika restauranger, mest på Café Tranan som pappa drev. Mat, dryck och att njuta av livet har alltid varit en naturlig del av min tillvaro. Även mitt allra första jobb var på restaurang, jag började på Sturehof. Efter det har jag varit i andra världar och testat vad man kan hålla på med i livet, men i början av 20-årsåldern kände jag att jag behövde bestämma mig och kom fram till att det verkligen är det här jag älskar. Det har säkert med uppväxten att göra, men jag upplevde att jag hittade dit själv.

Vad är det som lockar med restaurangvärlden?

– En av de bästa sakerna med mitt jobb är att det går ut på att få människor att njuta. Det handlar om livsnjutning, vilket är ganska härligt. Det innebär ett rikt liv med många möten med olika människor, vilket är häftigt och ger mycket.

Är det en värld som förändrats sedan du var liten?

– Absolut! De senaste åren har jag sett hur det bara exploderat av nya krogverksamheter i Stockholm. Det är kul att se hur staden växer. Konkurrens är bra för konsumenten och då blir det i slutändan även bra för verksamheten.

Vilka är de stora utmaningarna för restaurang­näringen framöver?

– Sedan vi kom ur pandemin kan nog de flesta i branschen hålla med om att det är tufft att hitta personal. Sedan är det en utmaning med allt som pågår i världen. Vi påverkas som alla andra företag av långa leveranstider och höga priser.

Hur gör ni för att lösa problemet med personal­brist?

– Man får kämpa på, se till att göra det som behövs och även bidra till att ge kompetens. Om det är brist på kompetens får man vara beredd att lära upp folk. Det handlar om att ha ett öppet sinne och inte ha för höga krav och samtidigt se till att vara en bra arbetsgivare så folk vill jobba hos en. Man ska vara ansluten till kollektivavtal, det är viktigt. Det ger en trygghet till de anställda.

Riche Fenix är Svenska Brasseriers första etablis­semang på Södermalm – varför har ni inte funnits i stadsdelen tidigare?

– Det har helt enkelt inte dykt upp någon bra möjlighet, men nu dök den upp och vi tog chansen. Södermalm är en fantastisk stadsdel och vi vill finnas överallt där det är härligt. Förhoppningsvis kommer det tillföra någonting till området. Det är mer en bar än klassisk matsal men det kommer finnas en bra och generös meny. Sedan är konsten och musiken en del av kärnan i alla våra restauranger och här tar de ännu större plats, säger hon.

Namnet på den nya satsningen är en passning till Apoteket Fenix som återfanns på Götgatan 40 innan Fenix bar och restaurang – och sedermera Starbucks– tog över lokalerna.

Du hittar ett större reportage om Matilda Jackson i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...