Annons

”Jag vill inte att vin ska vara så pretentiöst”

zoom Chefssommelieren Cecilia Petrini vill göra vin mindre snobbigt tillsammans med Drycks ägare Carro Tallving. Foto: Anna Norström
Chefssommelieren Cecilia Petrini vill göra vin mindre snobbigt tillsammans med Drycks ägare Carro Tallving. Foto: Anna Norström
De senaste två åren har antalet vinbarer i Stockholm ökat stort. Ett av nytillskotten är Dryck, vars devis är ”nörderi utan snobberi”.
Annons

Trenden med vinbarer märks framför allt i Stockholm. Det handlar om ställen som har drycken i fokus, och som lockar till snabbare gästflöden än på traditionella restauranger.

Intresset och kunskapen bland gäster har också ökat markant, menar Cecilia Petrini, chefssommelier på baren Dryck i Stockholm.

– Vi märker att folk vill prata mer kring sin beställning. Men sedan ska det även vara okej att beställa ett glas husets röda. Den typen av gäst är lika mycket värld som de intresserade gästerna.

Vinbarsboomen kommer att göra vinets rykte mindre elitistiskt och mer folkligt, tror hon.

– Jag vill inte att vin ska vara så pretentiöst och uppblåst. Men jag kan förstå om gäster upplever det så. Vin är en lyxprodukt. Det är inte det första du lägger dina pengar på efter lönen.

Själv har hon jobbat inom restaurangbranschen i Örebro och Stockholm sedan början av 2000-talet. Hon har bott i franska Languedoc och arbetat på Systembolaget. Cecilia Petrini har nästintill vin i venerna.

Vad är receptet för att göra vin mer folkligt?

– Att släppa prestigen kring det helt och hållet. Men man måste fortfarande ha respekt för produkten. Det ligger mycket hårt arbete bakom ett vin.

Dryck ligger ett stenkast från Mariatorget på Södermalm. Ägaren Caroline Tallving lyckades skapa en snackis inför öppningen för ett år sedan. Hon satte upp en iPad med filmer från ombyggnationen i skyltfönstret och skrev ”Snart händer det något kul”. Nyfikenheten väcktes bland boende i kvarteret och baren fick snabbt många stammisar. Kanske är det lättare att upptäcka en vinbar som inte kräver en helkväll, än en ny restaurang, tror Cecilia Petrini.

– Vi märker att folk kommer hit och tar ett glas innan middagen. Ibland kommer de tillbaka efteråt också. Det är lättare att slinka in här och kolla läget än att sitta ner och testa tre rätter.

Varför tror du att det bar blivit ett sådant uppsving av vinbarer?

– Folk har råd. Sen går folk ut på ett helt annat sätt i dag. Numera kan man gå ut en sväng tisdag till lördag i stället för att bara hälla i sig på helgen. Vi svenskar har lärt oss att förhålla oss till alkohol på ett annat sätt. APK, tänket om alkohol per krona, börjar försvinna.

Vad blir nästa steg för utvecklingen av vinbarer?

– Mer nishade ställen är väl den enda vägen att gå? Nu har vi blandade vinbarer, naturvinsbarer och ställen som bara har en typ av vin, som orange. Det känns som att dåliga viner som man har bara för att pumpa in pengar är på väg bort. Det här med att skriva avtal gentemot leverantörer som låser en till en viss typ av utbud börjar bli förlegat.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...