Annons

Jippoidén blev innovativ kollektivtrafik

zoom Göteborg får en egen linbana i samband med att staden fyller 400 år. Foto: Göteborg & Co
Göteborg får en egen linbana i samband med att staden fyller 400 år. Foto: Göteborg & Co
NYHETER. Linbanan som ska byggas i Göteborg var först tänkt som ett jubileumsjippo, men blir i stället en nyskapande del av kollektivtrafiken för att transportera göteborgare och nyfikna besökare.
Annons

I samband med Göteborgs 400-årsjubileum 2021, hoppas man inviga linbanan över Göta Älv som börjar byggas 2019-2020.

–Vad jag vet så är det inte många städer som har en linbana som går över centrala stan, det är ganska spektakulärt, säger Stefan Gadd på Göteborg & Co.

 

Fyra förslag på hur linbanan ska se ut och byggas har presenterats, och vinnaren ska klubbas av en jury i februari 2018. Från början togs idén fram som en tillfällig attraktion i samband med stadens 400-årsjubileum.

– Men sedan kunde vi konstatera att det är ett bra, miljövänligt alternativ i kollektivtrafiken, så vi fortsatte, förklarar Birgitta Lööf, biträdande stadsbyggnadsdirektör som också sitter i linbanejuryn.

Linbanan ska gå från Järntorget i västra Göteborg över Göta Älv till Hisingen, med slutstation vid Wieselgrensplatsen.

– Vi inser förstås att den blir attraktiv även för besökare. Sträckan över vattnet kommer ge en fantastisk utsikt över staden och älven, säger Birgitta Lööf, som menar att linbanan även blir viktig för näringsverksamheterna i områdena kring stationerna.

Utöver design och funktion på torn och stationsbyggnader, ska även upplevelsen av linbanan bedömas, där kriterier som trygghet, överblickbarhet och estetik vävs in.

Stefan Gadd, kommunikationschef på Göteborg & Co välkomnar den smarta lösningen, och tror att den kan kasta extra ljus på Göteborg som turiststad.

– Det inte finns så många städer som har den här typen av linbana som en del av kollektivtrafiken. Jag tror att den kan visa på en stad som vågar satsa på innovativa lösningar och ny teknik.

Den ”spektakulära” linbanan rimmar bra med Göteborgs utveckling, säger Stefan Gadd och tillägger:

– Att den ska gå från Järntorget som kommer att bli en stor knytpunkt för trafiken, och där det ska byggas hotell (Hotell Draken, Folkets hus reds anm), kontor och bostäder samt en underjordisk tågstation gör att den kan fånga upp mycket affärsresenärer och besökare.