Annons

K-märkt gör en Ekstedt – säljer färdigmat på 7-Eleven

zoom Annamaria Carnemark, Reitan, Filip Dausch, 7-Eleven och Jens Dolk, K-märkt.
Annamaria Carnemark, Reitan, Filip Dausch, 7-Eleven och Jens Dolk, K-märkt.
NYHETER. Stjärnkrögaren Niklas Ekstedt var först ut, nu gör K-märkt samma sak och börjar sälja kocklagad färdigmat på 7-Eleven i Stockholm. ”Varenda krona räknas nu”, säger K-märks delägare Jens Dolk om initiativet.
Annons

En vanlig dag serverar K-märkt mellan 600 och 700 luncher på sin restaurang i Garnisonen. Sedan i mitten av mars är rekordserveringen 175 gäster, vilket var denna vecka. All övrig verksamhet som evenemang, catering och konferenser ligger helt nere, berättar delägare Jens Dolk.

För ett par veckor sedan var K-märkt en av de första restaurangerna att börja laga mat till vården, som ett alternativ till sin ordinarie verksamhet, hittills har det blivit bortemot 4 000 matlådor.

– Det var väldigt bra för oss, det gav ny energi och innebar något positivt som hände mitt i allt det jobbiga, säger Jens Dolk.

Projektet har gett ringar på vattnet, och idag lanseras nästa nya affärsidé när K-märkt tar sig in på tre stycken 7-Eleven-butiker i centrala Stockholm.

– Liksom restaurangbranschen måste 7-Eleven också anpassa sig efter nya typer av kunder, nya behov och köpmönster som är ett resultat av corona. Vi går in med mat på en ny kvalitetsnivå, kocklagad mat i låda.

Det nya utbudet innebär att K-märkt varje morgon levererar färdiglagade färska matlådor till 7-Eleven-butikerna, – den första rätten ut är en Ragu bolognese.

– Funkar detta bra kommer vi att lansera fler rätter som vi bestämmer tillsammans med Reitan.

Vem initierade samarbetet?

– Reitan (7-Elevens ägare reds anm) frågade oss om inte vi skulle vilja hitta på något, då hade de redan arbetat med Niklas Ekstedt i liten skala, men ville göra det i större volymer, vilket passar oss perfekt.

Vad fick er att tacka ja?

– Vi tyckte att det lät spännande och som något som vi kan göra, sedan måste man tacka ja i dessa tider, vi behöver titta på alla nya möjligheter. Det är inte säkert att det hade hänt om det inte vore för den speciella situation som är nu.

Volymerna på 7-Eleven kan förstås inte jämföras med 600 lunch på K-märkt i Garnisonen, men blir det någon ekonomisk förtjänst?

– Vi vet inte hur stort detta blir, men varenda krona räknas i vår bransch nu. Man kan inte bara lägga sig ned och vänta på hjälp från andra, man måste samtidigt försöka hitta på egna initiativ. Mat till vården har inte gett någon hög omsättning, men det har gett glädje och energi, och ett visst cashflow, som är väldigt viktigt nu.

Vad har du för förhoppningar på 7-Eleven-projektet?

–Att det inte bara ska vara är ett ”coronaprojekt”, utan att vi hittar en modell som funkar på lång sikt och att vi når ut till en ny kundgrupp.