Annons

Uppmanar folk att stötta krognäringen

zoom Foto: Martin & Servera
Foto: Martin & Servera
NYHETER. Sveriges krögare behöver hjälp nu. Därför drar restauranggrossisten Martin och Servera igång en kampanj för att få fler att gå ut och äta på sin lokala restaurang.
Annons

Restauranggrossisten Martin & Servera vill se en levande restaurangbransch när den  krisen är över. För att stötta den hårt drabbade näringen rullar man ut kampanjen Stötta din lokala restaurang.

Kampanjen vänder sig till privatpersoner, vad är budskapet?

– I kampanjen uppmanas alla personer i hela Sverige att köpa frukost, lunch och middag från sin lokala restaurang under parollen #stöttadinlokalarestaurang. Vi behöver hjälpa Sveriges krögare nu – och bästa sättet är att snabbt se till att deras försäljning ökar. Det skulle göra att fler har möjligheten att ta sig igenom den kris som coronapandemin inneburit för restaurangbranschen, säger Kristina Ossmark, kommunikationschef på Martin & Servera.

Kampanjen ska synas på digitala stortavlor över hela Sverige, i form av en bred kampanj i sociala medier, samt genom digital annonsering på sajter. Medverkande leverantörer som Arla, Carlsberg Sverige, Dalsjöfors, Feldt’s och Zoégas kommer också sprida budskapet i sina kanaler.

I kampanjen ingår också en serie med tre kostnadsfria webbinarier som ska inspirera och ge framtidstro för alla som arbetar i restaurangbranschen. Det första avsnittet sänds den 4 februari på martinservera.se.

– Vi har bjudit in gäster från branschen som tillsammans diskuterar och förhoppningsvis inspirerar varandra, innehållet till det första webbinarietär klart och kommer att fokusera på framtidens restaurang efter pandemin.

Tv-kocken Tareq Taylor är moderator och bland gästerna finns Desirée Jaks från nyöppnade Spesso, Klas Lindberg från Portal, Jörgen Engdahl från Restaurang Hunger och Törst i Umeå samt Majed Lahdo från Pappa Grappa i Norrköping.

Mercedes Bachelet, general manager och sommelier på Adam och Albin berättar om hur man skapar en grym upplevelse för restauranggästen, och Lennart Wallander från Food & Friends trendspanar om restaurangbranschen 2.0 efter pandemin.

– Sedan kommer det ytterligare två webbinarier under våren, men de vill vi nog hålla hemliga ett tag till.

Vad hoppas ni att kampanjen ska ge för resultat?

– Vi hoppas på en bred uppslutning i hela Sverige. Att så många som möjligt tar till sig budskapet att det är viktigt att NU stödja restauranger och caféer genom att gå ut och äta, självklart enligt rådande restriktioner, eller köpa lunch, fika eller middag med sig hem från restaurangen. Helt enkelt stötta sin lokala restaurang! Och så hoppas vi på ett stort engagemang i sociala medier, att många lägger ut en bild på sin lunch, sin fika eller sin take away-låda med taggen #stöttadinlokalarestaurang.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...