Annons

Kändistätt på Jokkmokks marknad

zoom
NYHETER. Kungligheter, klimataktioner och arktisk design stod i centrum när Jokkmokks marknad anordnades för 415:e gången. ”Det var faktiskt lite mer maxat än vanligt”, säger Cecilia Lundin, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.
Annons

Den 5–8 februari samlades än en gång lokala hantverkare, ortsbor och turister från hela världen i Jokkmokk. Under några intensiva dagar förvandlades stadens gator till en pulserande marknadsplats, och årets evenemang blev särskilt stjärnspäckat när både Sveriges kungapar och klimataktivisten Greta Thunberg anslöt sig till marknadsbesökarna.

– Det var väldigt mycket folk i lördags. Jag har inte sett några siffror än, men de beräknade att det var 45 000 på marknaden. Det brukar ligga mellan 20 000–40 000, så om det har varit 45 000 är det ju riktigt bra, säger Cecilia Lundin, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk.

Årets tema var arktisk design, hur speglades det på marknaden och under evenemangsdagarna?

– Design är ett väldigt starkt inslag på marknaden överhuvudtaget. Det är stort fokus på lokalt hantverk. Till skillnad från andra marknader kan man hitta väldigt hög kvalitet på hantverket här, många slöjdare kommer hit för att sälja. Det är kanske ett av de bästa säljtillfällena på året för många i hela Sápmi.

Vad betyder Jokkmokks marknad för besöksnäringen?

– Det kan vara ett sätt att upptäcka Jokkmokk även andra tider på året. Det kan jag tycka är jätteviktigt. Om folk kommer på marknaden kommer de oftast tillbaka även andra tider på året.

Vad tillför Jokkmokk regionen Kiruna Lappland?

– Vi har en lite annan nisch än till exempel Kiruna och Luleå. Vi har mycket mer hantverksinslag och samiska upplevelser. Det är väldigt många små företag, men jag kan tycka att det är ganska fint att ha det. Att bygga på någon form av mångfald istället för storskalighet.

Vilken betydelse hade det att Greta Thunberg var på plats?

– Något som var bra var att det blev väldigt mycket press. Och norra Sverige och trakterna nära Arktis är ju också bland de mest utsatta för klimatförändringar, så vi känner att marknaden kan vara ett väldigt bra tillfälle att även lyfta politiska frågor.

Hur var det att dessutom ha kungaparet där?

– De var där under torsdagen och hade ett späckat program. De var uppbjudna av sametinget och det var ju samernas nationaldag, så det var ett samiskt tema på hela den träffen.

Hur känns det nu när marknaden är avslutad för i år?

– Det var mycket som hände under marknaden som vanligt, men det var faktiskt lite mer maxat än vanligt. Man vet aldrig vad som kan hända, och det är det som gör marknaden så härlig. Två veckor innan får man veta att kungen ska komma, och två dagar innan får man veta att Greta Thunberg ska komma. Men det är det jag gillar – det dyker upp oväntade saker.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...