Annons

Kapelluddens campingaffär – siktar mot ny målgrupp

zoom Kapelludden Camping i Borgholm expanderar och parallellt med det köper man Grönhags Camping i Köpingsvik. Med totalt 750 campingplatser beräknas omsättningen 2017 att landa på cirka 19 miljoner kronor.
Kapelludden Camping i Borgholm expanderar och parallellt med det köper man Grönhags Camping i Köpingsvik. Med totalt 750 campingplatser beräknas omsättningen 2017 att landa på cirka 19 miljoner kronor.
NYHETER. Kapelludden Camping på Öland växer – och samtidigt köper man upp en aktör i Borgholm: ”Affären betyder jättemycket för oss eftersom den bidrar till att vi kan utveckla vår verksamhet, nu får vi en anläggning som kompletterar perfekt”, säger Thomas Nilsson, ägare av Kapelludden.
Annons

Flera campingaffärer med Öland som nyckelspelare har skett i veckan. Först stod det klart att Grönklittsgruppen köper Ekerum Camping och nu utökar Kapelludden med att köpa Grönhags Camping i Köpingsvik.

 

Utökar till 750 platser

Affären blev klar redan i april men det var under tisdagen som tog man över driften av anläggningen.

– Vi tycker att vi kan det här med camping på Öland och nu har vi bestämt oss för att växa. Vi ser en ökad efterfrågan på bäddar i Kapelludden och därför vill vi bygga fler stugor.  Men eftersom bygglovet inte godkänts så har vi tänkt om. Det som sker nu är att vi ska rikta in oss på en ny målgrupp. Vi kommer från och med i år att arrendera ett nytt område av kommunen där vi till nästa säsong ska bygga fyrtio husbilsplatser.

Grönhags Camping i Köpingsvik är en anläggning som har en något annorlunda profil. Just det kommer att innebära fördelar, enligt Thomas Nilsson.

– Affären betyder jättemycket för oss eftersom den bidrar till att vi kan utveckla vår verksamhet, nu får vi en anläggning som kompletterar perfekt. Grönhags Camping har ett strandläge och Kapelludden ligger nära city, med aktiviteter, restauranger och shopping. Det innebär att gästerna kan bo några dagar i händelsernas centrum och sedan flytta ut och leva strandliv.

Köpet innebär även att man ökar antalet platser till 750, till Kapelluddens 500 läggs Grönhags 250.

 

”Rekordår 2016”

Kostnaden för övertagandet vill Thomas Nilsson inte gå ut med. Och om anläggningen ska byta namn är också hemligt i dagsläget.

Kommer ni att bygga nytt eller renovera på Grönhags Camping?

– Grönhags Camping har ett jättebra renommé och självklart vill vi fortsätta utveckla anläggningen, men det får vi återkomma om i höst. Den här säsongen handlar det om att förvalta den grund som finns, så vi gör inga stora förändringar. Gästerna kommer dessutom att känna igen en hel del personal som jobbade förra året, det är cirka tio stycken som följer med.  

 

Hur är bokningsläget inför säsongen?

– Vi hade ett rekordår på Kapelludden 2016 och bokningsläget nu är något bättre, cirka fem procent upp. Så vi är oerhört nöjda. På Grönhags Camping är det i paritet med förra året, säger Thomas Nilsson.

Han ser flera utmaningar med att utveckla de båda anläggningarna vidare. Och lösningen finns i andra branscher. 

– Vi behöver snegla på hotellbranschen och på fjällvärlden för att kunna utvecklas, det handlar om att bli bättre på paketering, service och tillgänglighet. Vi kan kopiera mycket från de branscherna: titta bara på hur fjällanläggningar erbjuder skidskola. På Kapelludden har vi ett badhus och där kan barnen numera gå i simskola. Här har vi tagit fram paket med boende och simundervisning, det är ett bra exempel på utveckling.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...