Annons

Kedjan KFC växer i Sverige

zoom Restaurangkedjan KFC siktar på att öppna upp till tio nya restauranger per år.
Restaurangkedjan KFC siktar på att öppna upp till tio nya restauranger per år.
NYHETER. Nu öppnar KFC sin andra restaurang i Malmö. Med den har kedjan totalt fem enheter runt om i Sverige, och tanken är att tiodubbla den siffran: ”Ambitionen är att det inte ska dröja länge innan vi har över 50 restauranger i landet”, säger Martin Jallinder, affärsutvecklingschef.
Annons

8 augusti öppnade KFC på Stortorget i Malmö. Det är kedjans andra restaurang i staden och Martin Jallinder, affärsutvecklingschef för företaget, är nöjd med starten.

 

– Vi hade flera tusen gäster första dagen, så det blev mycket lyckat. Och det känns kul att äntligen öppna inne i staden, vi har hållit på länge med att få till bygglovet, eftersom det är en kulturminnesskyddad byggnad. Här har vi bevarat historiska detaljer, som stuckatur i tak och en fin kakelugn från 1800-talet.

200 000 gäster per månad

Kedjans första restaurang öppnade i november år 2015, i Malmö. Och med den senaste har man totalt fem enheter i landet. Förutom i Malmö finns man i Karlstad, Göteborg och Västerås.

 

Restaurangerna har tillsammans cirka 200 000 gäster varje månad. Och det rör sig om en ung målgrupp.

 

Det har gått fantastiskt bra för oss i Sverige. Och våra gäster är som ett genomsnitt av befolkningen, men vi är särskilt starka hos ungdomar och unga vuxna. Det märker vi även i sociala medier, där ser vi ett stort engagemang hos den målgruppen.

Anpassar för Sverige

Menyerna har anpassats för att matcha en svensk publik.

 

– Vi har gjort en del förändringar av den amerikanska menyn för att den ska passa den europeiska marknaden. I USA är det mer fokus på ikoniska ”buckets”, och det har vi också. Men vi erbjuder även burgare, wraps och sallader.

 

Martin Jallinder berättar att de inte ser sig som en konkurrent till de svenska snabbmatskedjorna.  

 

– Hamburgerkedjorna Mc Donalds, Burger King och Max har tillsammans cirka 450 restauranger i landet, men marknaden är enorm för oss som helt fokuserar på kyckling. Vår kyckling handpaneras på plats och håller en mycket hög kvalitet, så vi ser oss som ett bra komplement för resenärer och besökare i olika köpcentrum och stadskärnor.

 

Ni har riktat in er på mellanstora städer och hållit er borta från Stockholm. Hur kommer det sig?

 

– Vi har inte medvetet uteslutit Stockholm, vi har flera projekt igång just nu, men det tar tid att säkra bra lägen. Planen är att öppna i huvudstaden under 2018.

 

Var ska ni öppna härnäst?

 

– I år har vi öppnat tre restauranger och vi får se om det blir fler under hösten. Annars blir det ett flertal nya under nästa år. Förutom en lansering i Stockholm finns det ett par nyheter som kommer i början av 2018, men var är det för tidigt att prata om nu.

 

Hur många restauranger planerar ni att öppna under en femårsperiod?

 

– Vi ser en stor potential i hela Sverige, både i storstäder och på lite mindre orter. Så vi siktar på att öppna upp till tio nya restauranger per år från och med nästa år. Ambitionen är att det inte ska dröja länge innan vi har över 50 restauranger i landet, säger Martin Jallinder.