Annons

Kläppen förbereder för fler besökare

zoom Hotell Kurbits är en del i en större satsning på boenden i Kläppen.  Foto: Pressbild
Hotell Kurbits är en del i en större satsning på boenden i Kläppen. Foto: Pressbild
NYHETER. Kläppen växer med nytt lägenhetshotell och restaurang. ”Viktigt att överträffa gästernas förväntningar”, säger vd Gustav Eriksson.
Annons

Skidanläggningen Kläppens gondol som blev verklighet 2017 har varit ett lyft för besöksmålet. I kombination med ett allmänt ökat intresse för skidåkning i svenska fjällen har den bidragit till en beläggningsgrad på 90 procent de senaste åren och en redan nu fullbokad säsong 2019/2020.

För att möta den ökade efterfrågan ligger man i slutfasen av bygget av både lägenhetshotell, restaurang och butik som ska invigas inom några månader.

– Under två år har vi investerat 200 miljoner kronor i boenden, och lägenhetshotellet är en del av allt vi bygger för att få fler bäddar. Totalt blir det 30 lägenheter och 140 bäddar, och ett bra tillskott med en boendetyp som vi inte har kunnat erbjuda tidigare, säger vd Gustav Eriksson.

Det nya hotellet, Hotell Kurbits ligger mitt på Tranantorget vid gondolliftens mellanstation.

– Det är 20 steg från den nya restaurangens bardisk och det går inte att få mer ski-in-ski-out än så här.

Den nya restaurangen, som också ska stå klar lagom till 2020 års sportlovsveckor, ska servera mat hela dagen, från frukost till middag och after ski. Den betyder minst 20 nya arbetstillfällen i anläggningen.

Varför behövs det en ny restaurang i Kläppen?

– Det byggs väldigt mycket boenden, och servicen runtomkring måste hålla samma nivå även när det blir mer gäster.

– Vi räknar hela tiden på att alla ska kunna sitta och äta lunch samtidigt och att det inte ska vara några köer och flaskhalsar någonstans. Nästa år ska vi även bygga ut skidsystemet med fem nedfarter, och då måste vi kunna fortsätta att leverera det gästerna förväntar sig. Det måste finnas en helhet som fungerar, det är jätteviktigt.

Vad blir priset om man inte lever upp till gästernas förväntningar, om det saknas sittplatser på lunchrestaurangerna och skapas flaskhalsar i liftarna?

– Upplever gästerna att det är för trångt och dåliga flöden så vill de inte komma tillbaka. Det värsta som kan hända är att de bokar en solresa istället för en skidresa nästa gång. Det måste vara så bra att man får mer än man förväntar sig, det är då man bokar på till nästkommande år direkt.

Har Kläppen fått ett uppsving?

– Jag tror vår tillväxt beror på en generellt ökad efterfrågan, sedan är vi familjeägda vilket gör sitt när det gäller personlig service och närvaro. Sedan har vi mycket danska gäster, särskilt nu med tanke på kronläget, och det är positivt för oss.

Vad hoppas du på med de nya satsningarna?

– Att de tas emot positivt och att det blir en bra del av Kläppen, jag hoppas att man känner att det blir et bra tillskott till anläggningen utan att det tummar på känslan att vi är familjeägda och ligger i Dalarna.

Kläppen öppnar för alpin åkning den 13 december.

Så får du mer tid över till dina gäster

Så får du mer tid över till dina gäster

Med Picasso Digital får hotell och konferensanläggningar digitala tjänster för bokning, incheckning och betalning så att du kan lägga mer fokus på det som är allra viktigast i verksamheten – nämligen dina gäster...