Annons

Kockar kraftsamlade för mer jämställdhet

zoom Tre svenska kökschefer på Freja Symposium i Köpenhamn:<br />
Elvira Lindqvist, Sofia B Ohlsson, och Frida Nilsson. Foto: Anna Norström
Tre svenska kökschefer på Freja Symposium i Köpenhamn:
Elvira Lindqvist, Sofia B Ohlsson, och Frida Nilsson.
Foto: Anna Norström
NYHETER. Endast 5 procent av de nordiska Michelin-stjärnorna har delats ut till kvinnor. Något måste förändras inom restaurangbranschens strukturer, det stod klart under symposiet Freja i Köpenhamn i veckan. Här samlades kvinnor från matvärlden för att lyssna, samtala och hitta hållbara lösningar på jämställdhet i restaurangbranschen.
Annons

Det hade kunnat slutat illa för världens restaurangbransch om Köpenhamn gått under i början av veckan. För hela 600 kockar, producenter, matprofiler, journalister och influencers befann sig för sjätte året i rad på sammankomsten Mad, grundat av kocken René Redzepi, Noma. En slags branschfest med hållbarhet som övergripande tema.

Med ekonomisk draghjälp från Nordiska Ministerrådet bjöds 75 personer parallellt in till Mad och Freja symposium på Tivoli. En rad svenska och internationella kockar, matskribenter och andra branschkännare. Ett tiotal personer, däribland svenska Anette Rosvall, som är en av grundarna till Stella-galan vilken delar ut pris till kvinnor i restaurangbranschen, höll korta föredrag. Jämtländska matprofilen Fia Gulliksson modererade.

Under eftermiddagen anordnades workshops.

– Det har varit helt underbart att få träffa alla, mestadels kvinnor. Bara att få den känslan av att tillsammans kan vi faktiskt förändra saker, säger en av Freja-grundarna Kamilla Seidler.

För några år sedan blev hon framröstad till Sydamerikas bästa kvinnliga kock av 50 Best. Ett pris som renderar mycket uppmärksamhet – nästan mer än listan som rankar världens bästa restauranger från samma mediahus. På plats under symposiet fanns World’s 50 Best vd, Helene Petrini.

– Jag håller med om att vår lista inte speglar verkligheten. Det är inte alls bra att bara två kockar på vår lista, även om den delas ut till restaurangen och inte kocken i sig, är kvinnor. Priset Female Chef of the Year ifrågasätts ofta, och det är bra. Men jag tror inte att det löser några problem om jag tar bort priset helt. Istället så belyser det ju verkligheten, eftersom det får så mycket uppmärksamhet i media, säger hon.

Vidare berättade Pietrini att man på listans hemsida nu bytt ut bilderna för varje restaurang, som tidigare bestått av kockars ansikten, till rena matbilder. Detta för att skapa en mer bredare identifikation.

– När en kvinna tar sig till toppen, eller kanske till och med topp tio på 50 Best, då skrotar vi tävlingen, lovade Pietrini.

Freja symposium följer i fotspåren av andra forum som verkar för jämställdhet inom restaurangbranschen. Till exempel har Parabere, som anordnades i Malmö tidigare i år, en liknande agenda.

Kocken Sofia B Ohlsson, från Vrå i Göteborg, har varit med på båda.

Varför är det viktigt för dig att medverka vid Freja symposium?

– Vi har möjlighet att tillsammans de nordiska länderna emellan, och även internationellt, vara med och påverka och hitta lösningar för en bättre bransch.

Vad kan du göra lokalt på din arbetsplats för att lyfta de här frågorna?

– Jag kan på en medvetet sätt jobba med inkludering när jag rekryterar. Jag är mentor till flera unga kvinnliga kockar och delar med mig av de kontakter jag skaffar här, så att de kan få jobb på bra restauranger att de kan få stöttning i sin karriär.

Vad tar du med dig härifrån Freja?

– Mycket inspiration. Och jag känner mig stärkt i mitt ledarskap. Det är viktigt att jag syns här och får bekräftelse för det jag gör så att jag kan lyfta andra unga kvinnliga kockar.

På tal om att synas, häromdan stod det klart att du ska tävla i tv-programmet Kockarnas Kamp. Hur kommer det sig att du bestämde dig för att tacka ja?

– Det kändes jätteläskigt när jag fick frågan. Min första tanke var: ”Jag kan inte tillräckligt mycket för att vara med”. Och då kom nästa tanke, det är precis det här jag måste göra. Jag måste våga ta den platsen och riskera att misslyckas och se till att jag har kvar min plats i branschen som jag har kämpat mig till, oavsett vilka resultat jag får.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...