Annons

Kraftig nedgång för restaurangförsäljningen

zoom SCB:s siffror bekräftar tyvärr bilden vi redan har, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
SCB:s siffror bekräftar tyvärr bilden vi redan har, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.
NYHETER. Restaurangförsäljningen rasade kraftigt under årets andra kvartal jämfört med motsvarande period ifjol. Det visar nya siffror från SCB.
Annons

Restaurangerna minskade sin försäljningsvolym med 40,1 procent under andra kvartalet 2020 jämfört med motsvarande period förra året. Störst minskning hade kategorin hotellrestauranger med -71,4 procent, därefter följer trafiknära restauranger (-56,2 procent) och nöjesrestauranger, pubar, barer (-55,3 procent). Det visar ny statistik från Statiska Centralbyrån, SCB.

I löpande priser landade minskningen för restaurangernas totala försäljning på 38,4 procent under perioden.

– Det bekräftar tyvärr den bild vi redan hade. Dessutom ska man veta att det bakom dessa siffror finns stora skillnader beroende på till exempel restaurangens läge. Vi vet exempelvis att stadskärnorna i storstäderna är jämförelsevis mycket hårt drabbade. Det är väldigt tydligt att Folkhälsomyndighetens rekommendationer har påverkat gästernas konsumtionsbeteende kraftigt. Därför är det också helt rimligt att staten behöver kompensera branschen, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita.

 

Utveckling försäljningsvolym för restaurangbranschen andra kvartalet (%)

Total restaurangförsäljning -40,1

Hotellens restaurangförsäljning – 71,5
Kaféer/Konditorier – 39,7
Snabbmatsrestauranger -10,4
Lunch- och kvällsrestauranger-33.3
Trafiknära restauranger -56,2
Nöjesrestauranger, pubar, barer
Personalrestauranger -55,3

Volymutfallet baseras på omsättningsförändringen efter korrigering för prisförändringar. Samma prisförändringar är använda för de enskilda kategorierna.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...