Annons

Krakas har vågat genomföra idén om grönt och lokalt fullt ut

zoom Krögaren och sommelieren Ulrika Karlsson står bakom Krakas krog.
Krögaren och sommelieren Ulrika Karlsson står bakom Krakas krog.
NYHETER. Krakas krogs vd Ulrika Karlsson tror att utmärkelsen Årets resmål av Dagens Industri kommer att påverka bokningsläget inför nästa sommar. Grönt, hållbart och närproducerat har länge varit restaurangens devis – oberoende av om det är trendigt eller inte.
Annons

Den gotländska restaurangpärlan Krakas krog, drygt fyra mil utanför Visby, har bara plats för 20 gäster om dagen. Ändå är den vida omtalad och nu har den utsetts av Dagens Industri till Årets Resmål 2020. Priset är tänkt att lyfta fram destinationer utanför storstäderna och motiveringen löd:

”Vid kyrkan mitt i byn väntar en restaurangupplevelse utöver det vanliga, en oas där kärleken till det gröna och närodlade genomsyrar hela matfilosofin.”

– Det är ofantligt roligt! Speciellt eftersom det är Dagens Industri, då det är en tidning som jag tror de flesta av våra gäster läser. Det märks inte minst på gratulationerna som strömmar in från alla håll nu, säger krögaren och sommelieren Ulrika Karlsson, som driver Krakas krog.

Maten som serveras är till största del växtbaserad och tillsammans skördar personalen grönsaker varje morgon. De köttdetaljer man hittar på menyn är från lokala gårdar.

Utöver restaurangen finns det även ett litet hotell med fem dubbelrum. Drygt 95 procent av gästerna kommer från fastlandet eller utlandet, så de måste resa för att få uppleva Krakas krog.

– Vi ligger så avsides, så det är nog bra att världen påminns om att vi finns, säger Ulrika Karlsson.

Vad betyder utmärkelsen för nästa säsongs affärer?

– Jag tror att utmärkelsen även kommer att inverka på bokningsläget för oss i sommar. Vi öppnar officiellt bokningen först den 1 januari, men vi har tjuvstartat lite och det har bokat på jättemycket bara på någon dag nu sedan vi fick utmärkelsen.

Hur har det gått för er under pandemin?

– Vi hade en ofantlig tur. Vi har bara öppet från början av juni till mitten av oktober varje år. Och i somras var det som att ett fönster öppnade sig just då, att reserestriktionerna lyftes inverkade nog mycket. Så vi påverkades inte speciellt mycket av pandemin. Och eftersom vi bara tar emot 20 gäster per dag så behövde vi inte heller anpassa oss speciellt mycket – distanseringen mellan gästerna finns redan här.

– Sedan kändes säsongen ovanligt lång i år, många verkade stanna kvar på Gotland längre in på hösten än i vanliga fall. I mitten av oktober, när vi stängde för säsongen, var det fortfarande massor av besökare som ville komma.

Hur ser du på nästa sommar, har du någon strategi?

– Jag är hoppfull att det går bra även nästa sommar, även om pandemin skulle kvarstå. I praktiken är det bara 20 gäster om dagen som ska styra kosan åt vårt håll, så på så sätt är det gynnsamt att ha liten restaurang kontra en jättestor nu.

Juryn säger i sin motivering att ”Krakas har utvecklats till en gastronomisk destination värd en resa”, vad har ni gjort för att skapa denna destination?

– Jag tror att vi framförallt har vågat utvecklas genom åren, vi har gått från tanken om grönt och lokalt till att genomföra det fullt ut. Det har handlat om att skapa samarbeten med små producenter omkring oss, som är med på hela resan från jord till bord. Det tar långt tid.

Nu är ni ju helt rätt rent trendmässigt, men ni var tidigt ute med grönt och närproducerat?

– Även om vissa saker är trendiga nu så har vi varit i det här länge. Man måste våga hålla i sin idé och hålla i ”litenheten”. Jag är väldigt övertygad att vi ska vara små, vi ska inte växa utan vara nöjda med storleken. Men självklart ska vi fortsätta att med och peta i detaljer och hela tiden putsa på kvalitet och jobba med alla led – allt från djurhållning till hur man odlar.

Varför har ni bara öppet några få månader om året?

– Vi har valt att ha öppet den säsong när råvarorna är som bäst. Från oktober och framåt blir det knepigare med kvaliteten om man ska ha närproducerat, därför har vi stängt övriga delen av året. Jag är övertygad att Krakas ska upplevas när råvarorna är i säsong, det är vår rätta tid.

Philips MediaSuite  – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Philips MediaSuite – Nu med Netflix och Chromecast built-in

Enkel för gästerna att använda och kostnadseffektiv för hotellen. Philips MediaSuite är marknadens mest kompletta TV för hotell och professionella verksamheter