Annons

Kroglådor för hemkörning av gästspelande kockar

zoom Stefan Söderman, vd för Melanders Group.  Foto: Melanders Group/Magnus Skoglöf
Stefan Söderman, vd för Melanders Group. Foto: Melanders Group/Magnus Skoglöf
NYHETER. Ett halvår framåt gästspelar kockarna bakom Snälleröds Krögarsnaps hos Melanders. De tar fram varsin trerättersmeny för hemleverans och den sista tillagningen gör kunderna själva.
Annons

Besöksliv har tidigare skrivit om hur pandemins konsekvenser tvingat Melanders Group till omorganisation och uppsägningar. Som en del av omställningen lanserade Melanders sin webbshop inför julen 2020. Nu utvidgar de e-handelssatsningen ytterligare med Melanders gästspel. Från april till oktober kommer fem kockar att sätta ihop trerättersmenyer som beställs via nätbutiken och levereras tillsammans med instruktioner och recept.

– I januari kompletterade vi nätbutiken med krogkassar och lyfte in flera av våra övriga varumärken i den digitala världen. Sen föddes idén om att ta in gästspel där kockarna tar fram säsongsbaserade menyer för hemkörning i hela Stockholm, säger Stefan Söderman, vd för Melanders Group.

Kockens egna tips

Till varje krögarlåda finns vid sidan av recept också en instruktionsfilm, som hittas på https://melanders.se/gastspel/, med kockens egna tips inför serveringen.

– Kockarnas kroglådor innehåller ett fåtal moment kring den sista tillredningen och uppläggningen som man behöver färdigställa hemma. Vi bjuder på inspiration, tips och tricks för intresserade hemmakockar. Tanken är att inspirera till att utvecklas i köket tillsammans med oss.

Fokus på e-handel

De fem kockarna bakom Snälleröds Krögarsnaps som gästspelar är Pontus Frithiof, Håkan Thörnström, Malin Söderström, Nils Molinder och Henrik Norström. Först ut är Pontus Frithiof vars meny går att beställa från 1 april med hemleverans från 12 april och fyra veckor framåt. Den består av en kräftskagen till förrätt, kalvblanquette till huvudrätt och inkokt rabarber med rosésabayonne till dessert.

– Det här är vårt försök att göra något nytt, men vi gör det hemma hos gästerna istället för på krogen. När man inte kan driva trafik till krogarna som tidigare får det bli fokus på e-handeln istället.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...