Annons

Långtidsboende Petter Stordalens nya affär

zoom Efterfrågan på möblerade företagslägenheter ökar. Foto: Företagsbostäder.
Efterfrågan på möblerade företagslägenheter ökar. Foto: Företagsbostäder.
NYHETER Petter Stordalen breddar portföljen och satsar på företagslägenheter. Hans nystartade bolag Strawberry Living har förvärvat Företagsbostäder – och siktar på att växa kraftigt på den nordiska marknaden.
Annons

Med sina 1400 lägenheter är Företagsbostäder ledande i Sverige när det gäller så kallade långtidsboenden. Bolaget hyr ut möblerade lägenheter till företag med projektanställda, pendlare och andra i behov av tillfälligt boende. Nu har Petter Stordalens nybildade bolag Strawberry Living förvärvat företaget från koncernen Preservo Holding och Charlotte Dellblad AB.

 

– Det finns ingen standardgäst och därför måste vi som arbetar med logi kunna erbjuda människor olika typer av boenden beroende på hur situationen ser ut, kommenterar Petter Stordalen affären.

 

Syftet med förvärvet är att växa ytterligare på den nordiska logimarknaden och att bredda portföljen av boenden.
– Vi ser att den här marknaden är omogen med flera mindre aktörer, samtidigt har den har växt mycket de senaste åren, säger Daniel Stenbäck, ansvarig för affärsutveckling i hotellkoncernen Nordic Choice Hotels.

 

Ett tredje ben

 

– Det här är en möjlighet att differentiera oss och kunna erbjuda våra kunder fler typer av boenden vid sidan av våra kedjehotell och independenthotell. Det blir ett tredje ben att stå på. Vi ser också flera synergier, både utåt och back of house, fortsätter Daniel Stenbäck.

 

I fjol omsatte Företagsbostäder 237 miljoner kronor. Initialt är målet för Strawberry Living en miljard kronor i omsättning.
– När Petter går in i något tänker han stort och vi ser att det finns goda möjligheter att växa snabbt, både organiskt och genom förvärv. Sedan ska vi givetvis lära oss av den kunskap som redan finns i bolaget. Vi ser det här som en affär som alla vinner på: både vi, kunderna och minoritetsägarna.

 

Redan fler förfrågningar

 

Enligt Daniel Stenbäck har affären också öppnat för nya projekt tillsammans med fastighetsägare.

 

– Vi har redan fått förfrågningar från fastighetsägare som ser möjligheter som inte funnits tidigare. Vi fick positiv feedback från både kunder och fastighetsägare direkt, vilket bekräftar det vi trodde.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...