Annons

Malmös besöksnäring jublar över flyglinje till Helsingfors

zoom En direktlinje mellan Malmö och Helsingfors kan öka antalet turister från Asien till regionen. Foto: Colourbox och Tourism i Skåne
En direktlinje mellan Malmö och Helsingfors kan öka antalet turister från Asien till regionen. Foto: Colourbox och Tourism i Skåne
NYHETER. En ny flyglinje med sex avgångar i veckan mellan Malmö och Helsingfors öppnar för nya möjligheter för besöksnäringen i regionen. ”Den bästa nyheten på länge”, säger Pia Jönsson Rajgård, vd Tourism i Skåne.
Annons

En ny flygrutt mellan Malmö och Helsingfors öppnar dörren till Asien för Skåneregionen. Tourism i Skåne har under en längre tid samarbetat med Swedavia, Malmö Stad och Visit Sweden för att få till stånd nya flyglinjer till prioriterade marknader. Helsingfors vidare till Asien är en av dem.

– Det här kommer väldigt väl till pass, det är lika viktigt att man kan flyga ut som att man kan flyga in, även om just vi är mest intresserade av att folk kommer hit, säger Pia Jönsson Rajgård, vd för utvecklingsbolaget Tourism i Skåne.

Asien har länge varit ett hett område att komma åt, och nu öppnade en möjlighet för flygbolaget Bra att lansera en direktlinje till Malmö som delas med Finnair till 19 destinationer i Asien.

– Den nya flyglinjen gynnar det arbete vi har igång primärt i Kina – vi får mycket turister från Kina som är en av de marknader som ökar snabbast, och där vi ser en hög tillväxttakt på turister, säger Pia Jönsson Rajgård.

Det är också viktigt för det skånska näringslivet att nå Asien, utan att behöva byta flyg i Europa, tillägger hon.

– Detta kompletterar de linjer som går från Köpenhamn, vi kannibaliserar inte på varandra utan kompletterar varandra. Det här är den bästa nyheten på länge, säger Pia Jönsson Rajgård.

Den nya rutten mellan Malmö och Helsingfors ska gå en gång om dagen, sex gånger i veckan, med start den 16 april 2018.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...