Annons

”Många har fått upp ögonen för restaurangbranschens betydelse”

zoom Idag tillträder Joanna Sundström rollen som vd för White Guide. FOTO: Ellinor hall
Idag tillträder Joanna Sundström rollen som vd för White Guide. FOTO: Ellinor hall
NYHETER. Digital satsning med fokus på innovativa matupplevelser, en utvecklad krogkritik och nyhetsbevakning. När Joanna Sundström axlar VD-posten på landets enda rikstäckande gastroguide White Guide, står gästens behov i centrum. Och en ödmjuk inställning till en i pandemin hårt prövad bransch.
Annons

– Ambitionen är att White Guide ska bli den bästa och konsumentvänligaste gastroguiden. White Guide testar över 500 ställen årligen och initialt kommer vi att se över hela den digitala produktionen och vidareutveckla appen. White Guide ska kunna hjälp dig att hitta till exakt den gastroupplevelsen som du är ute efter om det är så är ”affärslunch” “date night”, “tyst krog”, “vinbar” etc, säger Joanna Sundström som tillträder rollen som vd sista mars. 

Som grundare av kommunikationsbyrån Part Projects och Stockholm Art Week har hon en lång erfarenhet av affärsutveckling och varumärkesbyggande inom mat- och dryckesbranschen såväl som inom konstvärlden. Så listar Joanna Sundström också mat och konst – eller kanske snarare upplevelsen av dem – som sina största intressen. 

– Konst och mat är det roligaste som finns. Helst i kombination! Jag älskar när man tappar uppfattningen om tid och rum – vilket man lätt gör under en riktigt bra konst- eller restaurangupplevelse. Det blir som en liten resa – eller en drömmig vardagsflykt.  

I samband med tillträdet omorganiseras White Guide Global AB:s ledning. Jämte Joanna Sundströms chefspost blir Ami Hovstadius företagets marknadsansvarig tillsammans med Sanna Lindberg som blir huvudredaktör för ett team om ett femtiotal testare och journalister runt om i landet. Trots de motgångar som restaurangbranschen genomgått under året och faktumet att guidens krogtester pausat sedan december, är White Guide åter inne i en intensiv fas. I april börjar teamet med att fortsätta att uppdatera guiden och testningen kommer att starta igång igen. Dessutom så läggs planeringen inför en ny version av “Sverigesommar”.  

– Pandemin har gjort att många fått upp ögonen för hur stor och betydelsefull restaurangnäringen är i så många led. Självklart är hälsoläget prioriterat med med ansvar och anpassningar går det att kombinera med en fungerande besöksnäring, säger Joanna Sundström.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...