Annons

Mässan anpassar utbudet efter nya behov

zoom Gastronords innehåll varierar. 2014 vann Tommy Myllymäki Bocuse d'Or Europe där.
Gastronords innehåll varierar. 2014 vann Tommy Myllymäki Bocuse d'Or Europe där.
GASTRONORD. Ett nytt år har börjat med nya tävlingar och mässor. Nästa månad går Årets Kock-finalen av stapeln. Igår hölls Hotel Market Seminars. Och i april väntar Gastronord, som då slår upp portarna med delvis helt nytt innehåll. 
Annons

Gastronord startade i en tid då pengarna flödade och utställarna satsade stort på sitt deltagande. Under åren har mässan följt utvecklingen i restaurangbranschen, genom dess med- och motgångar – och vid millennieskiftet peakade det. Då hade en av utställarna en trevånings-monter i form av en enorm spis där vip-gästerna kunde mingla uppe på stekhällen.

I början av 2000-talet började utställarnas marginaler att pressas och kravet på att mässdeltagandet skulle betala sig blev tydligt. Och det är en utveckling som har hållit i sig.

– Nu är huvudfokus vad utställarna kan få ut av närvaron. Jag skulle säga att deltagande blivit mer kostnadseffektivt överlag. Läget i branschen återspeglas även i utbudet: En av årets nyheter är att småskaliga producenter får ett eget torg. Vi satsar även stort på elevrestauranger och Bocuse d’Or har slutträning inför öppen ridå. Vinordic har också utvecklats med en ny bardel och här kommer diplomerade dryckesutbildningar att ta plats, säger Daniel Fritzdorf, projektchef på Stockholmsmässan.

Stark utveckling

Sedan mässans start 1985 har Norden förvandlats till ett gastronomiskt centrum och de svenska kockarna har fått ett rykte internationellt. En av dem är Tommy Myllymäki som tog hem guldmedaljen i Bocuse d’Or Europe på Gastronord 2014.

– Roligast hittills var att vi fick äran att anordna tävlingen och som kronan på verket landade Tommy på förstaplatsen. Det är inspirerande att se gastronomins utveckling och att många i branschen fått ökad omsättning och fler anställda. Samtidigt har restaurangerna svårt att växa vidare eftersom det saknas kvalificerad kompetens. För att hitta en lösning ska vi tillsammans med bland annat Visita och Gastronomi Sverige ta ett helhetsgrepp om problemet, säger Daniel Fritzdorf.

Gemensam agenda

Enligt Daniel Fritzdorf kommer Gastronord 2016 att förvandlas till ett forum där branschen kan samlas och diskutera aktuella frågor.

– Vi ska vara mer än en mässa: en sammankomst för branschen och en plats där man kan påverka. Varje dag kommer vi att bjuda in ett antal branschmänniskor och politiker till en debatt där några av landets främsta kockar lyfter olika teman. Tanken är också att vi ska förenas kring ett manifest, där vi gemensamt visar betydelsen av kompetensförsörjningen för myndigheter och politiker.

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Tältet som kan bli sommarens marginalförstärkare

Glampingkonceptet blir alltmer populärt och inte undra på det. ”Med ett riktigt bra glampingtält känns det som att sova under bar himmel”, säger Ulf Waldekrantz, som representerar Nordisk på den svenska marknaden...