Annons

Skistars Mats Årjes: ”Det svåra är att prioritera var vi ska satsa”

zoom Skistars barnkoncept Valle är en succé i Österrike, säger vd Mats Årjes.  Foto: Skistar
Skistars barnkoncept Valle är en succé i Österrike, säger vd Mats Årjes. Foto: Skistar
NYHETER. En ny kabinbana i Åre, hotell i Österrike och flygplats utanför Sälen. Det finns mycket på Skistar-vd:n Mats Årjes att göra-lista det kommande året, utöver att bräcka fjolårets besöksrekord.
Annons

Säsongen började bra för de flesta skidanläggningarna i svenska fjällen. Skistar, som är störst med totalt sex destinationer har bland annat satsat på funslopes för att locka fler familjer till backarna. Nya boenden i Åre, Sälen och Hemsedal är andra investeringar inför årets förväntansfulla säsong.

– Säsongsöppningen har varit fantastiskt bra på samtliga orter samtidigt vilket är ovanligt. Det har varit ett bra bokningsläge, men sedan ska vi också kunna erbjuda bra förutsättningar för skidåkning, och vi har haft väldigt bra förhållanden redan tidigt på säsongen, säger Mats Årjes och tillägger: Sedan ska man komma ihåg att vi fortfarande är i inledningen av säsongen.

 2017 var ett rekordår för svenska fjällen, kan Skistar bräcka det i år?

– Skistar hade ett finansiellt rekordår 2016/2017, men en stor del var kopplat till exploateringsvinster, det vill säga försäljning av tomter och hus. Men vi har förhoppningar att vi kan locka ännu fler gäster till fjällen i år. Populariteten har aldrig varit så stark som den är nu, det är fantastiskt att se.

Vad gör skidåkning så populärt just nu?

– Det finns trender i allt, men man kan konstatera att vi och övriga i branschen har jobbat för att utveckla attraktionskraften varje år.

Det handlar om allt från fler boenden, modernare liftar, nya restauranger och säsongens satsning på funslopes. Förutom den löpande verksamheten så ligger Mats Årjes fokus just nu bland annat på den flygplats som håller på att byggas mellan Trysil och Sälen, och som invigs i december 2019.

– Bygget är i full gång och vi håller tidsplanen. Men det är en lång process och ett gigantiskt område som är förberett, men jag tror att man måste tänka på flygplatsen i ett långsiktigt perspektiv. Nu måste vi hitta de gäster som vi tror vill komma och hälsa på som tyskar, britter, holländare och balter.

Nästa års alpina vm och nya boendekoncept på flera destinationer är andra punkter på Mats Årjes och Skistars agenda. Och så fortsatt utveckling i St Johann, in Tirol där Skistar sedan i fjol driver ett liftsystem.

– Utöver liftsystemet äger vi också en exploateringsbar tomt där vi hoppas kunna bygga en stor hotellanläggning med 800 bäddar. När det blir beror på när vi får tillstånd att bygga, men vi ser det som ett aktuellt projekt.

Planerar ni fler etableringar utanför Skandinavien?

– Inte just nu, men det kan säkert bli fler förfrågningar framöver.

Varför är Österrike intressant för Skistar?

– Två skäl, det är svårt för oss att expandera i Skandinavien, vi är så pass etablerade. Det andra är att vår affärsmodell med barnkoncept, Valle och it-plattformar ganska enkelt kan implementeras på andra orter. Det är intressant att se om det år att applicera en skandinavisk företeelse i Centraleuropa. Det är en fin plats där det finns möjlighet att växa.

Skulle Valle funka i Österrike?

– Han funkar utmärkt, han har redan flyttat dit.

Vad blir en utmaning för Skistar i år?

– Svårast för oss är att prioritera bland alla de investeringsmöjligheter som finns. Det gäller att prioritera rätt och bygga det som gästerna efterfrågar. Ska man bygga lift, hotell eller restaurang eller satsa på en mjuk investering som vi gjorde med Valle-konceptet som är bland det bästa vi har gjort.

Så vad är prio i år?

– Det är inget vi kan prata om ännu, men det är ingen överraskning att Hundfjället kommer att lyftas upp med tanke på närheten till flygplatsen och att vi inte har gjort så mycket där på länge. Sedan finns planer på att ersätta kabinbanan i Åre, som byggdes 1977.

Vad hoppas du mest på (förutom mycket snö) för den fortsatta säsongen 2018?

–Att våra gäster får en bra upplevelse i våra fjällanläggningar, så att de vill komma tillbaka.

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

Hotellsystemet som kunde tillgodose alla Åhus Seasides behov

PMS-systemet VisBook har över 1 000 kunder inom besöksnäringen i Norden och växer snabbt, inte minst i Sverige där antalet nya kunder har mer än fördubblats under de senaste två åren. En av de nya kunderna är Åhus Seasid...